Het plan van de Nederlandse regering om een lichte verhoging van het aantal starts en landingen op Schiphol toe te staan, is opnieuw ter discussie gesteld door Kamerleden. Een meerderheid van het parlement stemde donderdag voor een motie om vast te houden aan een lager maximum dan wat minister van Infrastructuur Barry Madlener eerder deze maand voorstelde.
Madlener stelde een limiet van 478.000 vliegbewegingen voor, wat de geluidsoverlast voor omwonenden met 15% zou verminderen. Echter, het eerdere plan van de vorige regering zou een gemiddelde vermindering van 17% hebben opgeleverd. Ook coalitiepartij NSC stemde tegen de minister.
Madlener noemde de voorgestelde limiet van 466.000 – slechts 12.000 minder dan zijn eigen voorstel – onacceptabel vanwege de mogelijke impact op de economie. De luchtvaartsector heeft het plan eveneens scherp bekritiseerd.
Elke beperking van het aantal vluchten moet eerst worden goedgekeurd door de Europese Commissie. Volgens de regels van Brussel mag een reductie alleen worden ingevoerd als laatste redmiddel.
Ondertussen meldt het Financieele Dagblad dat Schiphol plannen heeft om een nieuwe terminal te bouwen, ondanks de verhoging van landingsgelden. Volgens Schiphol-directeur Pieter van Oord is uitbreiding dringend nodig. “We proppen nu bijna 70 miljoen passagiers in een gebouw dat ontworpen is voor 42 miljoen,” zei hij. “Qua vierkante meters zijn we de kleinste luchthaven van Europa.”
De uitbreiding, met een geschat budget van €6 miljard inclusief onderhoud, wordt noodzakelijk geacht vanwege grotere vliegtuigen en meer passagiers. Verschillende locaties dichtbij de huidige terminal worden overwogen. Deze plannen lopen parallel aan het lopende debat over de beperking van het aantal vluchten.