De herinvoering van vloeistofbeperkingen op Schiphol leidt tot toenemende agressie bij passagiers, vooral onder zakenreizigers. Dit meldt vakbond CNV volgens De Telegraaf. Beveiligingsmedewerkers hebben dagelijks te maken met boze reizigers van wie items zoals belastingvrije alcohol of huidverzorgingsproducten worden ingenomen.
“Dit gedrag is onacceptabel,” aldus CNV-vertegenwoordiger Erik Maas. Hij geeft aan dat sommige passagiers uitleg negeren en zich veeleisend opstellen, wat de situatie voor luchthavenpersoneel verergert.
De beperkingen, die in september zijn heringevoerd vanwege Europese regelgeving, beperken vloeistoffen in handbagage tot 100 milliliter. Dit leidt tot frustratie bij reizigers, vooral omdat Schiphol eerder grotere hoeveelheden toestond dankzij geavanceerde scanners die de passagierservaring moesten verbeteren.
De Koninklijke Marechaussee bevestigt een toename van klachten sinds de wijziging. Ondanks extra personeel en communicatie-inspanningen blijft er verwarring onder passagiers. “We zien vragen die soms tot irritatie leiden,” aldus een woordvoerder van Schiphol.
Volgens transportinspectieautoriteiten is het aantal incidentmeldingen in de eerste helft van 2024 met bijna 50 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Ook andere factoren, zoals de nieuwe betaalde handbagageregeling van Transavia, dragen bij aan de spanningen. Veelvoorkomende problemen zoals roken aan boord en het niet dragen van gordels blijven eveneens een uitdaging.
Wereldwijd verwacht de International Air Transport Association (IATA) dat vloeistofbeperkingen worden opgeheven zodra luchthavens geavanceerde scansystemen volledig implementeren. Vooralsnog is er echter geen tijdlijn vastgesteld voor het afschaffen van deze maatregelen.