De Zuid-Koreaanse regering heeft een noodveiligheidsinspectie gelanceerd van alle luchtvaartoperaties in het land, evenals een specifiek onderzoek naar alle Boeing 737-800-toestellen. Deze actie volgt op een rampzalige crash van een Jeju Air-vliegtuig op eerste kerstdag, waarbij 179 mensen omkwamen.
De crash, het zwaarste luchtvaartongeval op Zuid-Koreaanse bodem, leidde tot een periode van nationale rouw, met vlaggen halfstok en een zevendaagse rouwperiode uitgeroepen door president Choi Sang-mok, die slechts twee dagen voor de ramp werd aangesteld.
Onderzoek naar de oorzaak
De Boeing 737-800 voerde een buiklanding uit na een mislukte eerste landingspoging en een noodoproep. Beelden van de crash suggereren mogelijke hydraulische problemen, aangezien de flappen en slats niet werden ingezet en het landingsgestel niet handmatig werd neergelaten. Mogelijke oorzaken zoals een defect, weersomstandigheden of een aanvaring met vogels worden onderzocht.
Een controversieel punt is de rol van een twee meter hoge betonnen muur aan het einde van de landingsbaan, die het vliegtuig raakte voordat het explodeerde. De muur, ontworpen om een antenne te ondersteunen, wordt onderzocht op geschiktheid, met vragen over het gebruik van lichtere materialen die mogelijk minder schade zouden hebben veroorzaakt.
Impact op slachtoffers en nabestaanden
De identificatie van slachtoffers verloopt traag vanwege de ernstige beschadigingen aan de lichamen. Vertegenwoordigers van de nabestaanden hebben de regering opgeroepen meer middelen in te zetten om de lichamen sneller terug te brengen naar de families.
Twee bemanningsleden overleefden de crash, waaronder een man die meerdere botbreuken opliep en momenteel in een ziekenhuis in Seoul wordt behandeld. Het herstel van de flight data recorder en cockpit voice recorder, hoewel beschadigd, biedt hoop op meer duidelijkheid over de oorzaak, hoewel dit maanden kan duren.
Gevolgen voor Jeju Air
Jeju Air, een budgetluchtvaartmaatschappij, staat onder zware druk. Het bedrijf meldde dat tienduizenden boekingen zijn geannuleerd, zowel voor binnenlandse als internationale vluchten. Tijdens een persconferentie bood CEO Kim E-bae zijn excuses aan en nam hij de volle verantwoordelijkheid voor de ramp, ongeacht de uiteindelijke oorzaak.
Kim benadrukte dat het vliegtuig regelmatig werd geïnspecteerd en dat er geen mechanische problemen waren vastgesteld. Hij beloofde de families van de slachtoffers financiële steun en zei te wachten op de resultaten van het overheidsonderzoek.
Breder veiligheidsinitiatief
De crash heeft geleid tot een uitgebreide inspectie van alle 101 Boeing 737-800’s die in Zuid-Korea in gebruik zijn. Amerikaanse onderzoekers, mogelijk inclusief Boeing, zullen deelnemen aan het onderzoek.
Lokale reisorganisaties meldden een stijging in annuleringen en een afname in boekingen, wat de economische impact van de ramp verder benadrukt. Tegelijkertijd probeert de regering het vertrouwen in de luchtvaartveiligheid te herstellen.
Deze tragedie benadrukt de noodzaak van een strengere naleving van veiligheidsnormen en de implementatie van verbeterde procedures om toekomstige rampen te voorkomen.