De Zuid-Koreaanse retailer Shinsegae (004170.KS) heeft aangekondigd een joint venture op te zetten met Alibaba International, zo meldde Shinsegae’s dochteronderneming E-Mart (139480.KS) donderdag.
De joint venture wordt mede opgericht door Shinsegae’s investering van zijn 100%-aandelen in het Zuid-Koreaanse e-commerceplatform Gmarket, volgens een officiële verklaring aan de toezichthouder. Zowel AliExpress Korea als Gmarket worden opgenomen in de joint venture, die in 2025 operationeel wordt. De twee platforms blijven echter onafhankelijk opereren, aldus Shinsegae in een aparte verklaring.
E-commerce uitdagingen
De samenwerking komt op een strategisch moment. In november rapporteerde Alibaba Group Holding (9988.HK) teleurstellende kwartaalomzetcijfers, mede veroorzaakt door terughoudendheid van Chinese consumenten vanwege economische problemen, zoals de crisis in de vastgoedsector en hoge jeugdwerkloosheid.
In Zuid-Korea, de op drie na grootste e-commercemarkt ter wereld volgens Euromonitor, heeft Gmarket moeite om te concurreren met lokale e-commercegiganten zoals Coupang (CPNG.N) en Naver (035420.KS). Tegelijkertijd groeit de druk van Chinese concurrenten zoals AliExpress en Temu, die steeds meer marktaandeel proberen te veroveren.
Strategische vooruitblik
De samenwerking tussen Shinsegae en Alibaba International lijkt gericht op het versterken van de concurrentiepositie van Gmarket in de dynamische Zuid-Koreaanse markt en daarbuiten. Met de technologische en logistieke expertise van Alibaba kan Gmarket mogelijk een stap voorwaarts maken in het terugwinnen van marktaandeel en het bereiken van nieuwe klanten.
Hoewel de platforms onafhankelijk blijven opereren, zou de integratie in de joint venture kansen kunnen bieden om kosten te reduceren en strategische synergieën te realiseren. Het is afwachten hoe deze samenwerking de Zuid-Koreaanse e-commercemarkt in de komende jaren zal hervormen.