Apple heeft ermee ingestemd om 95 miljoen dollar te betalen om een rechtszaak te schikken waarin werd beweerd dat sommige van zijn apparaten mensen volgden zonder hun toestemming. De technologiegigant wordt ervan beschuldigd zijn klanten te volgen via zijn virtuele assistent Siri. De eisers beweren ook dat de stemopnames met adverteerders zijn gedeeld.
In de voorlopige schikking ontkent Apple elk wangedrag, inclusief beschuldigingen dat het zonder toestemming gesprekken heeft opgenomen, openbaar gemaakt aan derden of er niet in is geslaagd om gesprekken te verwijderen die zijn opgenomen als gevolg van een activering van Siri. De advocaten van Apple zeggen ook dat ze zullen bevestigen dat ze “individuele Siri-opnames die vóór oktober 2019 door Apple waren verzameld, permanent hebben verwijderd.”
De aanklagers beweren echter dat het technologiebedrijf mensen heeft opgenomen die de virtuele assistent onbedoeld activeerden, zonder de uitdrukking ‘Hé, Siri’ te gebruiken om haar wakker te maken. Ze zeggen dat adverteerders die de opnames hebben ontvangen, vervolgens naar trefwoorden kunnen zoeken om advertenties beter te targeten. Hoofdaanklager Fumiko Lopez beweert dat zij en haar dochter zonder hun toestemming zijn opgenomen en daarna gerichte advertenties kregen ‘geserveerd’ nadat ze over producten hadden gesproken.
Apple heeft voorgesteld dat de rechtbank in Noord-Californië op 14 februari een beslissing zal nemen. Bij collectieve acties gaat een klein aantal mensen namens een grotere groep naar de rechter. Als dit lukt, wordt het gewonnen geld aan alle eisers uitbetaald. Volgens gerechtelijke documenten zou elke eiser maximaal $ 20 betaald kunnen worden per Siri-apparaat dat hij tussen 2014 en 2019 in zijn bezit had.
Door een schikking te treffen ontkent Apple niet alleen het wangedrag, maar vermijdt het ook het risico van een rechtszaak, wat mogelijk een veel grotere uitbetaling zou kunnen betekenen. Het in Californië gevestigde bedrijf had een omzet van $94,9 miljard in de drie maanden tot 28 september 2024. Apple is de afgelopen jaren verwikkeld geweest in verschillende class action-rechtszaken, waaronder een rechtszaak van $ 500 miljoen waarbij het beweerde dat het iPhones in de VS opzettelijk vertraagde.