Nieuwe Democratische Europarlementariër Dimitris Tsiodras heeft de Europese Commissie opgeroepen om maatregelen te nemen om minderjarigen te beschermen tegen gerichte advertenties op internet. Hij benadrukt dat kinderen vaak moeite hebben om reclameboodschappen op internet en sociale media te onderscheiden van echte inhoud, en dat advertenties steeds persoonlijker worden en zich vaak richten op kinderen, waardoor hun kwetsbaarheid wordt uitgebuit op een niet-transparante manier.
Tsiodras wijst erop dat online platforms verplicht zijn om geen advertenties te presenteren op basis van profilering met behulp van persoonsgegevens van minderjarigen, maar dat dit nog steeds gebeurt. Hij pleit voor meer transparantie met betrekking tot online en sociale media-advertenties en stelt dat de reclameboodschap duidelijk moet worden weergegeven, vooral in gevallen waarin kinderen deze waarschijnlijk zullen zien.
De Europarlementariër vraagt de Commissie hoe de aanstaande Wet op digitale eerlijkheid zal zorgen dat reclameboodschappen en -diensten niet worden ontworpen om de kwetsbaarheid van kinderen uit te buiten of hen onnodig te beïnvloeden om een specifieke actie te ondernemen, zoals het kopen van een product. Hij benadrukt dat het essentieel is om kinderen beter te beschermen tegen schadelijke reclamepraktijken op internet.
Het is belangrijk dat de Commissie actie onderneemt om ervoor te zorgen dat kinderen veilig kunnen surfen op het internet zonder blootgesteld te worden aan misleidende of schadelijke advertenties. Deze maatregelen zijn cruciaal om de kwetsbaarheid van kinderen te verminderen en hen te beschermen tegen de invloed van gerichte reclame op internet. Het is een stap in de goede richting om te streven naar een veilige online omgeving voor kinderen.