Meer dan 3.000 kunstenaars hebben opgeroepen om de eerste AI-kunstveiling van Christie’s te annuleren, waarbij het wordt bestempeld als “massadiefstal” van het werk van menselijke kunstenaars. De veiling, genaamd “Obvious: Portraits of a Mind,” bevat 14 prints die zijn gemaakt door een algoritme genaamd GAN (Generative Adversarial Network), met een geschatte verkoopprijs van $10.000 tot $15.000.
De kunstenaars, die zich verenigd hebben onder de naam “Artists Against AI,” beweren dat de veiling een bedreiging vormt voor de kunstwereld door het werk van menselijke kunstenaars te devalueren en te overschaduwen. Ze stellen dat het gebruik van AI om kunst te creëren een vorm van plagiaat is en dat het de creatieve inspanningen en unieke perspectieven van individuele kunstenaars ondermijnt.
De groep heeft een petitie gelanceerd waarin ze Christie’s oproepen om de veiling te annuleren en om meer transparantie en erkenning te bieden aan de kunstenaars die hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van AI-technologieën. Ze benadrukken het belang van het beschermen van de rechten en waardigheid van kunstenaars in een steeds digitaler wordende wereld.
De discussie over de ethiek en de impact van AI op de kunstwereld is al geruime tijd aan de gang. Sommigen zien AI als een kans om de creativiteit te stimuleren en nieuwe artistieke mogelijkheden te verkennen, terwijl anderen zich zorgen maken over de vervanging van menselijke kunstenaars en de commercialisering van kunst.
Christie’s heeft nog niet gereageerd op de oproep van de kunstenaars om de veiling te annuleren. Het is onduidelijk of de protesten invloed zullen hebben op de uitkomst van de veiling of op de bredere discussie over de rol van AI in de kunst.
De kwestie roept belangrijke vragen op over de grenzen van creativiteit, originaliteit en eigendom in een tijdperk waarin technologie steeds meer verweven raakt met de kunstwereld. Het is duidelijk dat deze discussie nog lang niet ten einde is en dat er nog veel debat en reflectie nodig is om tot een consensus te komen over hoe we omgaan met AI in de kunst.