Het Duitse spoorwegnet wordt als verwoest beschouwd, met grote financiële hiaten die zich vanaf 2028 zullen voordoen bij de renovatie van de infrastructuur, waarschuwt Deutsche Bahn. Volgens Handelsblatt zal alleen al de modernisering van het bestaande spoornetwerk, het herstel van belangrijke routes en het begin van het digitaliseringsproces tegen 2034 ongeveer 80 miljard euro kosten.
Documenten van de Deutsche Bahn Supervision Council tonen echter aan dat er dubbel zoveel geld nodig is – ongeveer 150 miljard euro – om het netwerk uit te breiden. Er zijn grote hiaten bij het financieren van de renovatie van de spoorinfrastructuur, vooral vanaf 2028, aldus de documenten.
Om deze bedragen te financieren, kan gebruik worden gemaakt van het Special Infrastructure Fund van ongeveer 500 miljard euro, dat is overeengekomen door de christelijke Democraten en de SPD in hun verkennende gesprekken over een toekomstige federale overheid. Deutsche Bahn heeft al een uitgebreid renovatieprogramma gelanceerd, dat de modernisering van meer dan 40 drukke routes omvat.
Het spoorwegnet in Duitsland wordt beschouwd als geruïneerd en ondergefinancierd, wat de noodzaak benadrukt voor grootschalige investeringen om de infrastructuur te verbeteren en uit te breiden. Met de benodigde financiële middelen zou het Duitse spoorwegnet tegen 2034 aanzienlijk gemoderniseerd kunnen worden, waardoor het efficiënter en duurzamer kan functioneren. Het is essentieel dat deze investeringen worden gedaan om de toekomst van het Duitse spoorwegsysteem veilig te stellen en te zorgen voor een betrouwbare en efficiënte dienstverlening aan reizigers en vrachtvervoerders.