Google heeft onlangs aangekondigd dat het € 10 miljoen zal investeren in programma’s in Europa die een veiligere online omgeving voor kinderen zullen creëren en de digitale geletterdheid van adolescenten zullen bevorderen. Deze financiering maakt deel uit van de inspanningen van Google om gezinnen te ondersteunen bij het veilig houden van hun kinderen online. Het is essentieel dat kinderen en tieners betrokken worden bij deze processen, daarom heeft Google ook het ‘Het toekomstige rapport’ gelanceerd, een onderzoeksinitiatief waarbij 8.000 tieners zullen bijdragen aan de toekomst van digitaal onderwijs.
Naast deze recente investering heeft Google.org al € 20 miljoen geïnvesteerd in Europese sociale organisaties die kinderen en jongeren helpen om veilig het internet te verkennen. Dit heeft meer dan 5 miljoen kinderen, leraren en verzorgers bereikt. Een voorbeeld hiervan is de School with Class Foundation, die internetveiligheidstraining heeft geboden aan 1,2 miljoen leraren en studenten in Midden- en Oost-Europa, met indrukwekkende resultaten zoals een verbetering van 90% in het dagelijks gebruik van internet en 87% die hun kennis van respectvolle communicatie online heeft verbeterd.
Om ouders te ondersteunen bij het nemen van beslissingen over de online veiligheid van hun kinderen, heeft Google een enquête uitgevoerd onder 10.000 ouders in Europa. Uit dit onderzoek blijkt dat frequente discussies over internetbeveiliging essentieel zijn. Daarnaast heeft Google nieuwe functies zoals ‘School Time’ voor Android-apparaten en Family Link-updates gelanceerd om het ouderlijk toezicht te vereenvoudigen en de online ervaring van kinderen te verbeteren.
Google werkt ook aan veilige en effectieve leeftijdsverificaties, met als doel samen te werken met verschillende belanghebbenden om de privacy van gebruikers te beschermen. Door middel van technologieën en samenwerking met ouders, leraren en beleidsmakers blijft Google zich inzetten om kinderen en adolescenten te beschermen en hen in staat te stellen om veilig online te zijn.