Tijdens het eerste presidentschap van Donald Trump was China vastbesloten om niet te bezwijken voor de Amerikaanse druk op de handel. Hij onderzoekt nu manieren om het frontale conflict te vermijden. Geconfronteerd met een nog grotere financiële aanval dan een tweede Trump -voorzitterschap in een langzamer -groeiende interne ontwikkeling, kan Beijing het Japanse voorbeeld van de jaren 1980 volgen – over een specifiek probleem dat het overweegt zijn belangen te dienen.
Volgens een exclusief rapport van de Wall Street Journal, aangehaald door Chinese overheidsadviseurs, overweegt China, zoals Japan, vier decennia geleden, de hoeveelheid bepaalde goederen die naar de VS worden geëxporteerd te beperken. Op deze manier gelooft hij dat hij Trump zal overtuigen om de taken te beperken.
Tokyo adoptie van So -called vrijwilligersexport om de export van auto’s naar de VS in de jaren tachtig te verminderen, heeft bijgedragen aan het voorkomen van de hogere importtarieven van Washington. Een soortgelijke stap van Beijing, vooral in gebieden die met name betrekking hebben op Washington, zoals elektrische voertuigen en batterijen, zou kritiek van de VS en andere landen op de “economische onevenwichtigheden” van China kunnen verminderen: bedrijven gesubsidieerd, produceerden ze producten met minimale winst.
President Trump heeft al 20% nieuwe tarieven opgelegd aan China, naast degenen die in zijn eerste termijn waren geplaatst en grotendeels werden onderhouden door president Joe Biden. Onderhandelingen zijn nog niet gehouden tussen Beijing en Washington. Eind vorige maand uitte de Amerikaanse minister van Financiën Scott Bessed echter bezorgdheid over de praktijken van China die de markt “verstoort” tijdens zijn inaugurele communicatie met de Chinese vice -premier Hen Lifeng, die naar verwachting bij China zal zijn.
Volgens Chinese overheidsadviseurs is de mogelijke Amerikaanse druk op deze kwestie een van de redenen waarom de financiële ambtenaren van China overweegt aspecten van de Japanse aanpak na te bootsen. Het leiderschap van SI heeft aangetoond dat het intentie is om een overeenkomst met de Trump -administratie na te streven om zware handelsaanvallen te voorkomen.
Hoe werden de beperkingen op de export van auto’s toegepast? Japan stemde voor het eerst in om de export van auto’s in 1981 te beperken. Als gevolg hiervan daalde de export met ongeveer 8% in vergelijking met het voorgaande jaar. Doug Ervin, hoogleraar financiën aan het Dartmouth College en auteur van het botsing van het handelsboek, merkt op dat de beperkingen met name bindend waren in het midden van de jaren zeventig. Een reden dat Japan bereid was om de export te verminderen, was dat haar bedrijven volgens Ervin een hogere prijs per auto konden in rekening brengen voor een kleinere hoeveelheid omzet. De gemiddelde prijs van een Japanse auto steeg met ongeveer $ 1.000, dat wil zeggen ongeveer $ 3.500 tegen de prijzen van vandaag, terwijl Japan ook auto’s van grotere en hogere kwaliteit begon te exporteren als gevolg van beperkingen.
Dienovereenkomstig kan Beijing volgens Chinese adviseurs ook overwegen om te onderhandelen over beperkingen op de export van elektrische voertuigen en batterijen, in ruil voor investeringsmogelijkheden in deze gebieden in de VS. Naar de mening van sommige ambtenaren kan dit een aantrekkelijk voorstel zijn voor Trump, die soms de bereidheid heeft getoond om meer Chinese investeringen in de VS te accepteren, hoewel leden van zijn regering er sterk tegen zijn. Het debat over exportbeperkingen betekent niet dat Beijing van plan is zijn procesgebaseerde beleid te wijzigen, waarschuwen Chinese consultants. Integendeel, sommige ambtenaren zien het als een onderhandelingspapier dat Beijing tegen het Trump -team kan gebruiken en kan China helpen de waardeketen te beklimmen.