Op 6 maart begint de implementatie van de nieuwe gedragscode voor supermarkten voor aanbiedingen en kortingen, met als doel misleidende praktijken definitief te elimineren. Deze Europese code, aangenomen door de meeste Europese landen, waaronder Griekenland, heeft als doel om de communicatie van prijsverlagingen in supermarkten transparanter te maken. De algemeen directeur van de Griekse supermarktunie, Apostolos Petalas, legt uit dat de code specifiek gericht is op het communiceren van prijsverlagingen en niet op de productprijzen zelf.
De implementatie van de nieuwe code in supermarkten en andere retailmarkten begon twee jaar geleden. Petalas benadrukt dat de code van groot belang is voor de supermarktindustrie, gezien het hoge volume aan aanbiedingen en kortingen, de snelle omzet van producten en het frequente consumentenverkeer in supermarkten.
De nieuwe gedragscode heeft twee basisprincipes. Allereerst moet de communicatie van een prijsverlaging gebaseerd zijn op de laagste prijs die het product in de afgelopen 30 dagen in die winkel heeft verkocht. Daarnaast mogen kwantitatieve aanbiedingen, zoals “één plus één geschenk”, niet het hele jaar door geldig zijn om de juiste prijs van het product te waarborgen.
De toepassing van de code zal consumenten helpen om beter te begrijpen wat een aanbieding of korting precies inhoudt. Consumenten zullen hierdoor in staat zijn om de prijzen van producten te vergelijken en zich bewust te zijn van de uiteindelijke prijs die zij betalen.
Vanaf 17 maart zullen intensieve audits worden uitgevoerd om te controleren of supermarkten zich aan de nieuwe gedragscode houden. De code bevat ook boetes tot EUR 1,5 miljoen voor overtredingen, afhankelijk van de ernst van de inbreuk.
Al met al zullen consumenten profiteren van meer transparantie en eerlijkheid in de communicatie van aanbiedingen en kortingen in supermarkten, waardoor ze beter geïnformeerde keuzes kunnen maken tijdens het winkelen.