Binnen twee maanden zullen de restauratieprojecten van de wegen- en spoornetwerkschade door de overstromingen van 2023 in Thessalië en Euboea van start gaan, zo meldde premier Kyriakos Mitsotakis na een vergadering bij het ministerie van Infrastructuur en Transport. De regering zal onmiddellijk bepalingen naar het parlement brengen die gericht zijn op flexibiliteit op het spoorwegnet, met als doel om binnen de grenzen van het Europese wetgevende kader te blijven.
Begin april zal het strategische plan voor stedelijk transport van het Attica Basin worden aangekondigd, met specifieke maatregelen met betrekking tot bussen, het inhuren van bestuurders, nieuwe bussen en het herstel van elektrische treinen. Tevens zal de nieuwe verkeerscode binnenkort worden ingediend bij het parlement, met als doel het aantal verkeersongevallen te verminderen.
Tijdens de vergadering van het ministerie van Transport en Infrastructuur kondigde premier Mitsotakis ook de ondertekening van het concessiecontract aan voor het grootste deel van de North Road Crete (Boak) Chania – Heraklion, gepland voor april. Dit project, dat wordt uitgevoerd met de Gek Terna Group en een budget van 2 miljard euro, is een van de grootste projecten in het land.
Zowel de premier als de nieuwe minister van Infrastructuur, Christos Dimas, benadrukten de noodzaak om de projecten te versnellen die het leven en de veiligheid van de burgers zullen verbeteren. Ze herhaalden ook dat de Patras – Pyrgos Road en de uitbreiding van de metro van Thessaloniki naar Kalamaria, E65 in 2026 en de flyover (Thessaloniki Regional Road) binnen het jaar zullen worden voltooid.
Al met al lijkt de regering van Kyriakos Mitsotakis serieus te zijn over het verbeteren van de infrastructuur en het openbaar vervoer in Griekenland, met concrete plannen en acties die binnen afzienbare tijd zullen worden uitgevoerd. Dit zal ongetwijfeld een positieve impact hebben op de levens van de burgers en de algehele ontwikkeling van het land.