Het ministerie van infrastructuur zal in de nabije toekomst doorgaan met de toekenning van de North Road Axis (Boak). Dit is het ministerie van Heraklion – Chania dat wordt gebouwd door concessie. Er is een interval van 10 dagen, waardoor een voorlopige uitspraak mogelijk is. Voordat deze deadline echter verloopt, wordt het dossier naar het hof van auditors gestuurd om het pre-contractuele auditproces te starten, hoewel ook verzonden naar de relevante diensten van de Europese Commissie, namelijk DG-Comp en DG-MOVE.
Het ministerie van infrastructuur en transport schat dat de concessie in maart naar het parlement kan worden gestuurd, in overeenstemming met de verstrekte procedures. De ondertekening van het contract met de concessionaire -onderneming en de staat wordt in april verwacht. De concessie zal naar verwachting plaatsvinden in de zomer van 2025. Binnen de eerste helft van 2026 schatten ze dat een belangrijk object van het project zal worden voltooid. Op deze manier zal de mijlpaal van het Recovery and Resilience Fund zijn bereikt, waarvan bekend is dat het het project met EUR 200 miljoen financiert en de vier nationale banken betrekt.
Voor concessies heeft vice-minister van infrastructuur en transport, Nikos Tahaia, erop gewezen dat ze een zeer nuttig hulpmiddel zijn voor het financieren en ontwikkelen van infrastructuurprojecten, zoals, zoals het heeft verklaard, “grote wegprojecten kunnen niet door de staat worden gefinancierd”, terwijl ze tegelijkertijd worden gewaarborgd. Volgens de vice-minister zijn de Griekse snelwegen die onder concessie zijn gebouwd of geëxploiteerd inderdaad zeer hoog in de rangorde van de Europese snelweg.
Opgemerkt wordt dat wanneer het concessiecontract wordt geactiveerd, de hele Boak van Chania naar Agios Nikolaos in de bouw zal zijn. De secties Hersonissos-Napolis en Nipoli-Agios Nikolaos zijn al geconstrueerd. De sectie 22,5 km Peninsula-Napolis wordt geïmplementeerd door de PPP-methode en de aannemer is het formaat van Gek Terna-Aktor-actoradres. Het ministerie van Neapoli-Agios Nikolaos, 14,5 kilometer lang, wordt geïmplementeerd als een klassiek openbaar project met Aktor. Beide secties kunnen in 2027 tot 2028 worden voltooid. Met de voltooiing van de projecten in alle drie de secties, heeft de nieuwe snelweg twee rijstroken per richting en noodlaan (LEA), ongelijke knooppunten, automobilisten (zeeën). Tolgelden zullen werken in het concessiesectie van Chania-Heraklion. Met de toevoeging van Chania-Kissamos neemt de lengte van de Boak toe van 192 kilometer tot 223 kilometer.