Het element ontoegankelijk, met atoomnummer 66, is een zeldzaam kolenerts met een zilveren metalen glans. Meer dan 90% van de wereldwijde verwerkte dysprosium komt uit China en wordt gebruikt in magneten die worden gebruikt in verschillende toepassingen, waaronder elektrische voertuigen. De export van zeldzame aarde en magneten door China is vertraagd als onderdeel van een tegenaanval tegen Amerikaanse tarieven, wat tot paniek heeft geleid bij Amerikaanse autofabrikanten.
Autofabrikanten zijn afhankelijk van deze magneten voor de productie van elektrische voertuigen, en de nieuwe voorschriften van China hebben hen in grote onzekerheid gebracht. Tesla’s CEO Elon Musk heeft aangegeven dat het gebrek aan deze magneten de plannen van het bedrijf voor de bouw van robots in gevaar kan brengen. China blijft de dominante leverancier van zeldzame aardes, en de prijzen van deze metalen zijn gestegen als gevolg van de exportvertraging.
De verfijning van zeldzame aardes is een complex en duur proces, waarbij China de leidende positie inneemt. Autofabrikanten hebben geconstateerd dat deze metalen essentieel zijn voor verschillende onderdelen van hun voertuigen, en alternatieven zijn moeilijk te vinden. Amerika staat voor de uitdaging om zijn afhankelijkheid van China te verminderen en zelf verwerkingsfaciliteiten te ontwikkelen.
De wereldmarkt van zeldzame aarde toont de kwetsbaarheid van de keten en de afhankelijkheid van de moderne industrie van deze metalen. De Amerikaanse auto-industrie wordt geconfronteerd met de uitdaging om alternatieve oplossingen te vinden voor het gebruik van zeldzame aardes in elektrische voertuigen. Het is duidelijk dat de afhankelijkheid van China op het gebied van zeldzame aardes een groot risico vormt voor de Amerikaanse productie en industrie.