Frankrijk heeft besloten om de beperkingen op het gebruik van mobiele telefoons door middelbare scholieren nog strenger te maken. Vanaf september moeten studenten hun mobiele telefoons opbergen in een kast die vergrendeld zal worden of in een tas bij de ingang. Minister van Onderwijs Elizabeth Born heeft aangegeven dat kinderen gedurende de schooldag volledig gescheiden moeten zijn van mobiele telefoons. Ze benadrukt dat in een tijd waarin het gebruik van schermen zoveel schadelijke resultaten oplevert, deze maatregel noodzakelijk is voor het succes en welzijn van kinderen op scholen.
De eerste tests voor het volledige verbod op 100 scholen in Frankrijk zijn bemoedigend, aldus de minister. Sinds 2018 is het gebruik van mobiele telefoons al verboden in alle gymnasiums in Frankrijk, hoewel het ook verboden is op lagere scholen. Kinderen mogen hun mobiele telefoons wel in hun tas hebben, maar zelfs tijdens de pauzes is het gebruik ervan niet toegestaan.
Scholen zijn positief over de maatregel, omdat het sociaal contact tussen leerlingen bevordert en de lichamelijke activiteit verhoogt. Echter klagen leraren dat sommige kinderen stiekem hun mobiele telefoons gebruiken in de toiletten. Het lijkt erop dat het verbod op mobiele telefoons op scholen een mix van reacties oproept, maar het belang van de maatregel wordt benadrukt door de minister van Onderwijs.
De maatregel in Frankrijk staat niet op zichzelf. Andere landen overwegen ook strengere regels met betrekking tot het gebruik van mobiele telefoons op scholen, omdat de nadelen van overmatig schermgebruik steeds duidelijker worden. Het is belangrijk dat kinderen een goede balans vinden tussen technologiegebruik en andere activiteiten, zoals sociaal contact en lichamelijke beweging.
Al met al lijkt het verbod op mobiele telefoons op scholen in Frankrijk een stap in de goede richting te zijn, met als doel de concentratie en interactie van leerlingen te verbeteren en hun welzijn te bevorderen. Het is een maatregel die uiteindelijk tot positieve resultaten kan leiden voor de educatieve ontwikkeling van kinderen.