De NSRF (National Strategic Reference Framework) zal vanaf eind april een programma lanceren genaamd “Extraversie van kleine en middelgrote ondernemingen”, waarbij in totaal € 200 miljoen beschikbaar zal worden gesteld ter ondersteuning van investeringsplannen voor kleine en middelgrote ondernemingen met een focus op export.
Het programma zal van start gaan na Pasen, nadat de vice-minister van Nationale Economie en Financiën enkele correcties heeft aangebracht. Naar verwachting zal het programma tegen het einde van de maand volledig operationeel zijn. Het doel van dit initiatief is om investeringsplannen te stimuleren die gericht zijn op het gebruik en ontwikkelen van moderne technologieën, het upgraden van producten en/of diensten, en het verbeteren van het concurrentievermogen en de extraversie van bedrijven.
Kleine en middelgrote ondernemingen die reeds actief zijn in de verwerkings- en bijbehorende dienstensector komen in aanmerking voor deelname aan het programma. Het minimale budget voor elk investeringsplan is vastgesteld op € 80.000, met een maximum van € 200.000. Indien het budget van een plan het plafond overschrijdt, dient het overschot als 100% eigen bijdrage te worden beschouwd voor de uitvoering van het project.
Het gesubsidieerde budget van een investeringsplan mag niet hoger zijn dan de hoogste omzetprestatie van het bedrijf in een van de drie managementperioden voorafgaand aan de financieringsaanvraag. De maximale doorlooptijd voor de voltooiing van een plan is 24 maanden vanaf de datum van uitgifte van de integratiebeslissing.
In aanmerking komende kosten voor financiering zijn onder andere personeelsuitgaven, uitgaven voor dienstverlening, en promotie- en netwerkuitgaven. Aanvragen voor financiering dienen uitsluitend elektronisch te worden ingediend via het Integrated State Aid Management Information System (OPECP), zonder fysieke documentatie.
Al met al belooft het programma “Extraversie van kleine en middelgrote ondernemingen” een belangrijke impuls te geven aan investeringsplannen die gericht zijn op export en de internationale concurrentiepositie van bedrijven te versterken. Het biedt een waardevolle kans voor kleine en middelgrote ondernemingen om te groeien en hun activiteiten uit te breiden naar internationale markten.