Activiteiten op basis van schermen moeten worden verboden voor kinderen jonger dan 6 jaar oud omdat ze permanent hun gezondheid en spirituele vaardigheden beïnvloeden. Dit standpunt wordt gesteund door vijf Franse wetenschappelijke verenigingen, waaronder de kindergeneeskunde en volksgezondheid, de Child and Adolescent Mental Health Society, Oogheelkunde en de Frans-spreiding van gezondheids- en milieumaatschappij.
Het collectieve bewustzijn wordt aangesproken in een oproep gericht aan ouders, leraren, opvoeders, verzorgers en beleidsmakers. De boodschap is duidelijk: geen schermen voor kinderen onder de leeftijd van 6 jaar. Volgens de verenigingen is de richtlijn van geen schermen vóór de leeftijd van 3 jaar niet langer voldoende en moet deze worden bijgewerkt.
De schermen, of het nu gaat om tv, tablet of telefoon, voldoen niet aan de behoeften van kinderen en verstoren de ontwikkeling van hun hersenen. Gezondheidswerkers en leerkrachten hebben de schade opgemerkt die wordt veroorzaakt door regelmatige blootstelling aan schermen bij jonge kinderen, zoals taalvertragingen, aandachtsproblemen en geheugenstimulatie.
De neurologische ontwikkeling van een kind is afhankelijk van observaties en interacties met de omgeving, vooral in de eerste zes jaar van het leven. Daarom benadrukken de gezondheidsexperts dat ouders een omgeving moeten creëren die gunstig is voor de gezondheid en ontwikkeling van hun kinderen. Alternatieve activiteiten zoals lezen, vrij spel, buitenspelen en creatieve en artistieke activiteiten worden aangemoedigd als vervanging voor schermgebruik.
Het rapport benadrukt ook dat de schade door schermen het meest wordt gezien in achtergestelde huishoudens, wat bijdraagt aan sociale ongelijkheden. Hoewel digitale tools niet gedemoniseerd worden, is er een leeftijdsgrens voor het gebruik ervan. Het is belangrijk om bewust te zijn van de impact van schermen op jonge kinderen en alternatieve activiteiten te stimuleren voor een gezonde ontwikkeling.