De onverwachte openbaring van de Deense historicus over de beelden van de goden in het oude Griekenland heeft vele interessante details aan het licht gebracht. Volgens Cecilia Broons, een curator van de Kopenhagen beeldhouwkunst, werden de beelden van de goden niet alleen versierd met geurige kransen van bloemen en slingers, maar werden ze ook regelmatig ingewreven met parfums op basis van vet of olie om zich als crème te verspreiden.
De geuren en kleuren die werden gebruikt om de beelden van de goden te verfraaien, waren een belangrijk onderdeel van de ervaring in de oude Griekse tempels. Hoewel de exacte geuren niet meer kunnen worden geïdentificeerd, zijn er illustraties gevonden van de kransen en slingers die de beelden sierden, evenals kopieën van metalen, terracotta en gouden versieringen. Dit proces stond bekend als “polychromie” en omvatte ook de decoratie van de beelden met stoffen en sieraden.
Naast het gebruik van geurige oliën en bloemenkransen, werden de beelden van de goden ook verzorgd met olijfolie of bijenwas. Dit zorgde niet alleen voor een natuurlijke glans, maar beschermde ook de kleuren van de beelden. Het is interessant om te leren dat de witte marmeren sculpturen die tegenwoordig in musea te zien zijn, eigenlijk niet de werkelijke representatie zijn van de oude kunst. Oude sculpturen, of ze nu van hout, terracotta of steen waren gemaakt, werden altijd beschilderd.
De openbaring van deze nieuwe informatie werpt een ander licht op de beelden van de goden in het oude Griekenland en Rome. Het laat zien dat deze beelden niet alleen statische sculpturen waren, maar levendige en kleurrijke kunstwerken die een belangrijke rol speelden in de religieuze en culturele beleving van de Griekse en Romeinse samenlevingen. Het is fascinerend om te bedenken hoe anders we deze beelden nu zouden zien als ze nog steeds in hun oorspronkelijke staat waren.