Twee Chinese supertankers werden gedwongen van koers te veranderen toen ze probeerden de Straat van Hormuz binnen te varen vanwege problemen met hun navigatiesystemen. De Coswisdom Lake, beheerd door Chinese Cosco Shipping Energy Transportation, en de South Loyalty, eigendom van Sinokor Merchant Marine, keerden terug naar het zuiden van de Iraanse haven van Bandar Abas. Later draaide de Coswisdom Lake zich om en keerde volgens Marinetraffic-gegevens terug naar de Straat.
Een woordvoerder van Cosco zei dat het incident wordt onderzocht en dat de bemanning van de Coswisdom Lake veilig is. Sinokor Merchant Marine heeft niet gereageerd op een verzoek om commentaar. China heeft de internationale gemeenschap opgeroepen om de veiligheid te handhaven op de kritieke maritieme routes van de Perzische Golf en heeft verklaard in contact te zijn met Iran over het lopende conflict. China heeft alle koopvaardijschepen opgedragen om hun passages in de regio te melden en Iraanse bewegingen te volgen om de veiligheid van de olietankers te waarborgen.
Het incident met de Chinese supertankers benadrukt de toenemende spanningen en risico’s in de regio, die van cruciaal belang is voor de wereldwijde olietoevoer. De Straat van Hormuz is een smalle doorgang tussen Iran en de Verenigde Arabische Emiraten, die een aanzienlijk deel van de wereldwijde olievoorraad transporteert. De betrokkenheid van militaire operaties in Iran kan leiden tot verstoringen in de scheepvaartroutes en de olieprijzen verhogen.
De situatie in de regio blijft gespannen en het is belangrijk voor alle betrokken partijen om de communicatie open te houden en escalatie te voorkomen. De veiligheid van de scheepvaart en de stabiliteit van de oliemarkten zijn van vitaal belang voor de wereldeconomie. Het is essentieel dat internationale spelers samenwerken om de vrede en veiligheid in de regio te handhaven en verdere incidenten te voorkomen.