De spanning in de Perzische Golf neemt verder toe nu het Iraanse parlement heeft ingestemd met het voorstel om de Straat van Hormuz te sluiten, een strategisch belangrijk maritiem kanaal waar bijna 20% van de wereldolie en gas doorheen passeert. Hoewel de uiteindelijke beslissing nog moet worden genomen door de Iraanse Supreme National Security Council, laten ambtenaren doorschemeren dat Teheran de verhuizing serieus overweegt. Dit komt op een moment dat de crisis tussen de Verenigde Staten en Iran verschuift van militaire confrontaties naar economische en energiekwesties.
De dreiging om de Straat van Hormuz te sluiten komt slechts enkele uren na de Amerikaanse bombardementen op Iraanse nucleaire faciliteiten, wat de spanningen in de regio verder doet escaleren. De Straat van Hormuz is van cruciaal belang voor de export van olie uit landen als Saoedi-Arabië, de Verenigde Arabische Emiraten, Iran en Irak. Als Iran daadwerkelijk besluit om de straat te sluiten, zou dit een van de ernstigste strategische chantageacties in de regio zijn in tientallen jaren, met mogelijke gevolgen voor de internationale energieprijzen en de daaropvolgende economische keten.
Westerse verzendmedewerkers zijn nu extra alert op de dreiging. UK Maritime Trade Operations (UKMTO) heeft gewaarschuwd dat de dreiging voor Amerikaanse en westerse koopvaardijschepen in de Rode Zee en de Golf van Aden is gestegen naar een “hoog risico” niveau. De mogelijke sluiting van de Straat van Hormuz zou niet alleen de energieprijzen kunnen beïnvloeden, maar ook ernstige gevolgen kunnen hebben voor de wereldwijde handel en economie.
De internationale gemeenschap houdt nauwlettend in de gaten hoe deze situatie zich verder zal ontwikkelen. Het is duidelijk dat de beslissing van Iran om de Straat van Hormuz te sluiten grote gevolgen zou hebben voor de mondiale handel en energievoorziening. Het is afwachten hoe de betrokken partijen op deze dreiging zullen reageren en welke maatregelen er genomen zullen worden om de situatie te de-escaleren.