Onderzoekers hebben recentelijk de uitdaging aangenomen om te zien of het mogelijk is om een kunstmatig intelligentiemodel, zoals ChatGPT, te trainen om een ruimteschip te besturen. Deze ontwikkeling kan een grote impact hebben op de toekomst van autonome ruimteverkenning.
Het idee van autonome systemen voor satellietcontrole en ruimtevaartnavigatie is al geruime tijd een focus van onderzoekers. Met een toenemend aantal satellieten in de ruimte, is het essentieel om manieren te vinden om ruimteschepen efficiënter te kunnen besturen. Bovendien, voor diepere ruimteverkenningen, waar realtime controle niet altijd mogelijk is vanwege lichtsnelheidsbeperkingen, zijn autonome systemen cruciaal.
De Kerbal Space Program Differential Game Challenge is opgezet om innovatie te stimuleren in de ontwikkeling van autonome systemen voor ruimtevaart. In een recent gepubliceerd werk in het Journal of Advances in Space Research, beschreef een internationaal team van onderzoekers hoe ze een commercieel beschikbaar taalmodel, zoals ChatGPT, hebben gebruikt voor de uitdaging.
Door het model te trainen op enorme hoeveelheden menselijke schrijftekst, konden de onderzoekers ChatGPT gebruiken om het ruimteschip te oriënteren en te manoeuvreren in verschillende scenario’s. Met enkele aanpassingen slaagden ze erin om het model op de tweede plaats te laten eindigen in de competitie, nog voordat het nieuwste model van ChatGPT, versie 4, werd uitgebracht.
Hoewel er nog steeds uitdagingen zijn, zoals het voorkomen van ‘hallucinaties’ in de resultaten van het model, toont deze prestatie de potentie van zelfs vooraf getrainde modellen zoals ChatGPT. De mogelijkheid om een ruimteschip te besturen op basis van tekstuele input opent nieuwe mogelijkheden voor autonome ruimteverkenning en laat zien dat de toekomst van ruimtevaart dichterbij is dan we denken.