Het onderzoek naar de oorzaken van het tragische vliegtuigongeluk van Air India in juni naar Ahmedabad, India, is nog niet afgerond, benadrukt CEO Campbell Wilson. Het voorlopige rapport van de Air Accident Investigation Service (AAIB) suggereert dat er verwarring was in de cockpit kort voor de crash van de Boeing Dreamliner, waarbij 260 mensen om het leven kwamen. De brandstoftoevoer aan de motoren van het vliegtuig werd enkele minuten na het opstijgen onderbroken, wat leidde tot de fatale afloop.
Wilson waarschuwt voor het trekken van voorbarige conclusies, aangezien het onderzoek nog in volle gang is en er nog geen definitieve oorzaken of aanbevelingen zijn gevonden. Na het tragische ongeval heeft Air India verschillende operationele controles ondergaan op verschillende gebieden. Autoriteiten in Zuid-Korea zijn ook begonnen met het onderzoeken van brandstofschakelaars op Boeing-vliegtuigen na de FAA-richtlijn van 2018, die volgde op het voorlopige onderzoek naar de Air India-crash.
Het slot van de brandstofschakelaars wordt overwogen om ervoor te zorgen dat ze niet per ongeluk kunnen worden ingedrukt, en luchtvaartmaatschappijen worden aangespoord om controles uit te voeren. Het onderhoud van het voortstuwingscontrolesysteem, inclusief de brandstofschakelaars, werd echter volgens onderhoudsbestanden regelmatig uitgevoerd op het gecrashte vliegtuig. Het is essentieel om het volledige onderzoek af te wachten voordat er definitieve conclusies kunnen worden getrokken over de oorzaken van het tragische ongeval.
Het is belangrijk om de resultaten van het volledige onderzoek af te wachten voordat er definitieve conclusies kunnen worden getrokken over de oorzaken van het tragische vliegtuigongeluk van Air India. Het is cruciaal dat alle betrokken partijen samenwerken om de oorzaken te achterhalen en ervoor te zorgen dat dergelijke ongevallen in de toekomst kunnen worden voorkomen.