De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Alaska Airlines heeft al haar vluchten opgeschort, inclusief die van haar dochteronderneming Horizon Air, vanwege schade aan haar IT-systemen op zondagavond. Het bedrijf heeft aangegeven dat de IT-problemen een impact hebben op hun activiteiten en daarom hebben ze besloten om tijdelijk alle vluchten stop te zetten totdat het probleem is opgelost.
Alaska Airlines, gevestigd in Seattle, is de vijfde grootste Amerikaanse luchtvaartmaatschappij en heeft vorig jaar Hawaiiaanse luchtvaartmaatschappijen overgenomen. Samen hebben de twee bedrijven een vloot van meer dan 360 vliegtuigen en bedienen ze ongeveer 140 bestemmingen, voornamelijk in de westelijke Verenigde Staten en de Hawaiiaanse archipel.
Naast het opschorten van al hun vluchten, ondervond de website van het bedrijf ook problemen als gevolg van de IT-storing. Passagiers die van plan waren om met Alaska Airlines te reizen, worden geadviseerd om contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij voor verdere instructies en updates over hun vluchten.
Het is nog niet duidelijk hoe lang het zal duren voordat de IT-problemen zijn opgelost en de vluchten weer kunnen worden hervat. Alaska Airlines heeft verontschuldigingen aangeboden voor het ongemak dat deze situatie heeft veroorzaakt en werkt hard om het probleem zo snel mogelijk op te lossen.
Het is belangrijk voor passagiers om geduldig te blijven en de updates van Alaska Airlines in de gaten te houden voor de meest recente informatie over de status van hun vluchten. Het is altijd vervelend wanneer technische problemen de normale gang van zaken verstoren, maar de veiligheid en het welzijn van de passagiers staan altijd voorop.