Astronaut neemt een verbazingwekkende foto op van een zeldzame bliksem
Het fenomeen dat bekend staat als Sprite is een van de meest indrukwekkende maar ook mysterieuze gebeurtenissen die voorkomen in de bovenste lagen van de atmosfeer van de aarde. NASA-astronaut Nicole Agiers heeft deze verbazingwekkende bliksem vastgelegd vanuit het internationale ruimtestation, waardoor experts nieuwe informatie hebben kunnen identificeren over dit atmosferische verschijnsel.
Sprites behoren tot de categorie TLEs, wat staat voor tijdelijke lichtgebeurtenissen. Deze elektrische ontladingen beginnen vanuit de top van wolken tijdens onweersbuien en bereiken de ionosfeer op een hoogte van 80-90 kilometer. De ontladingen creëren “tentakels” van plasma of geïoniseerd gas, maar bereiken niet de extreme temperaturen van reguliere bliksem.
Hoewel de eerste rapporten over het bestaan van sprites dateren uit het einde van de 19e eeuw, werd het fenomeen pas bevestigd na de eerste foto in 1989. Ondanks latere observaties, voornamelijk door NASA’s ruimtevluchten, blijft de studie van Sprites moeilijk vanwege hun kortstondige aard.
Er zijn aanwijzingen dat sprites in sommige gevallen worden veroorzaakt door kleine meteoren (stofdeeltjes of rotsen) die de atmosfeer binnendringen en elektrische ontladingen in de ionosfeer veroorzaken. De foto die Agiers heeft genomen over de lucht van Mexico zal wetenschappers helpen om de vorming, kenmerken en relaties van TLE met stormen beter te begrijpen.
In tegenstelling tot reguliere bliksem, die gemakkelijk waarneembaar is vanaf de grond en in de ruimte, is het veel moeilijker om een sprite boven land te observeren vanwege de specifieke omstandigheden die vereist zijn, zoals een volledig donkere hemel, langdurige stormen en minimale lichtvervuiling.
De eerste visuele referenties van Sprites werden in 1886 opgenomen, maar pas op 4 juli 1989 werden de eerste afbeeldingen door wetenschappers van de Universiteit van Minnesota gemaakt. Voor degenen die zich afvragen over de impact van sprites op vliegtuigen, vinden deze fenomenen eigenlijk plaats op hoogten die ver boven commerciële vluchten liggen en vormen daarom geen direct gevaar. Hoewel hun elektromagnetische pulsen theoretisch de elektronische systemen van een vliegtuig kunnen beïnvloeden, zijn er tot nu toe geen incidenten gemeld.