Avtovaz, het bedrijf dat het meest populaire automerk in Rusland produceert, heeft aangekondigd dat het mogelijk over zal gaan op een vierdaagse werkweek vanwege de voorspelde sterke daling van de verkoop dit jaar. De auto-industrie, die Lada-auto’s produceert, wordt geconfronteerd met verschillende obstakels, waaronder de toenemende concurrentie van Chinese automerken op de lokale markt. Daarom overweegt Avtovaz om de werkweek te verkorten vanaf 29 september.
Het bedrijf benadrukte echter dat de uiteindelijke beslissing om dit werkmodel aan te nemen zal worden genomen op basis van de resultaten van de analyse van markttrends en economische factoren, waaronder het niveau van de basisrente en de beschikbaarheid van kredietproducten. Avtovaz staat bekend om de productie van Lada, de categorie auto’s die symbool stond voor het tijdperk van de Koude Oorlog in de Sovjet-Unie en nog steeds de meest gebruikte auto in Rusland is.
Dit is niet de eerste keer dat Avtovaz ervoor kiest om werkdagen in zijn fabrieken te verminderen. In 2022 paste het bedrijf tijdelijk het vierdaagse werkmodel toe en dit duurde drie maanden. De verkoop van Avtovaz wordt dit jaar ernstig beïnvloed door factoren zoals strengere regels voor autoleningen en hoge rentetarieven, evenals maatregelen voor schulddeling die Moskou heeft opgelegd te midden van westerse sancties.
Daarnaast wordt de moeilijke situatie waar het bedrijf in 2024 mee te maken heeft, toegeschreven aan de invoer van buitenlandse auto’s, vooral nu bijna alle internationale automerken de officiële verkoop in Rusland hebben stopgezet na de start van de oorlog in Oekraïne. Chinese autofabrikanten domineren nu de industrie en hebben in 2024 meer dan 1 miljoen voertuigen in Rusland verkocht, wat een stijging van zeven keer is in vergelijking met het voorgaande jaar.
Avtovaz verwacht dat haar inkomsten zullen blijven dalen en heeft aangekondigd dat de autoverkopen in 2025 met 25% zullen worden teruggebracht tot 1,1 miljoen voertuigen in vergelijking met vorig jaar. Deze schattingen komen overeen met een bredere daling van de autoverkopen in heel Rusland, waar in juni 90.116 nieuwe personenauto’s werden verkocht, wat een daling van 27,6% betekent in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar.
Desondanks heeft Avtovaz het grootste marktaandeel op de binnenlandse markt en verkoopt iets meer dan een kwart van de auto’s in juni. Samen met Solaris, een nieuwe auto-industrie gevestigd in de voormalige Hyundai-fabriek in St. Petersburg, behoren zij tot de beste autoverkoopbedrijven van Rusland. De rest van de topverkopers zijn Chinese bedrijven, met één uitzondering uit Wit-Rusland.