Op 12 juni vond een tragische gebeurtenis plaats met een Boeing 787 van Air India, die seconden na het opstijgen neerstortte, waarbij 241 mensen om het leven kwamen. Uit een voorlopig onderzoek blijkt dat de schakelaars die de brandstoftoevoer van de motoren regelden kort voor de crash werden onderbroken, waardoor de motoren geen vermogen meer hadden. Een van de piloten vroeg de ander waarom hij de motor stopte, maar het is niet duidelijk of dit de commandant of de co-piloot was.
De gesprekken in de cockpit werden opgenomen en vlak voor de crash klonk het gevarensignaal “Mayday, Mayday, Mayday”. Het vliegtuig verloor hoogte nadat het de luchthavenomgeving had verlaten. Beelden van het luchthavenbewakingssysteem toonden aan dat een hulpturbine kort na het opstijgen in gebruik werd genomen, maar er waren geen vogels in de buurt van het vliegtuig.
Het voorlopige rapport benadrukt dat de oorzaak van de onderbreking van de brandstoftoevoer nog niet is vastgesteld en dat er geen verantwoordelijkheid wordt toegewezen voor het ongeval. Het tragische verlies van levens herinnert ons aan de kwetsbaarheid van de luchtvaart en benadrukt het belang van veiligheidsmaatregelen en grondig onderzoek naar dergelijke incidenten.