Sinds de black-out in Heathrow in 2018 zijn er problemen aan het licht gekomen in de kritieke infrastructuur van Groot-Brittannië. Een recent rapport heeft onthuld dat het elektrische onderstation dat verantwoordelijk was voor de brand al sinds 2018 schade vertoonde, maar geen actie ondernam om deze te verhelpen. Het onderhoud werd constant uitgesteld, ondanks herhaalde waarschuwingen over zwakke punten.
Het onderzoek wijst naar de National Grid, waar het onderstation toe behoort, en benadrukt dat het diep verontrustend is dat de schade niet eerder is aangepakt. Het vocht dat elektrische componenten binnendrong in het noordelijke Hyde-onderstation, waar Heathrow Airport op draait, werd al in 2018 opgemerkt. Dit had moeten leiden tot onmiddellijke vervanging van de betreffende onderdelen, maar dit gebeurde niet en zelfs gepland basisonderhoud werd uitgesteld.
De black-out op 20 maart veroorzaakte aanzienlijke verstoringen, niet alleen op de luchthaven zelf, maar ook in omliggende diensten zoals weg- en spoorvervoer en het Hillingdon Hospital. Dit heeft vragen opgeroepen over de duurzaamheid van de nationale kritieke infrastructuur. Het rapport benadrukt dat energiebedrijven verantwoordelijk zijn voor het onderhoud van hun apparatuur om dergelijke incidenten te voorkomen.
Het feit dat energiebedrijven niet wisten dat het verlies van een van de drie punten van Heathrow zou leiden tot een stroomstoring in basis luchthavensystemen, wijst op een gebrek aan bewustzijn over de kritieke nationale infrastructuur. Het rapport dringt aan op meer aandacht voor de energiebestendigheid van infrastructuur, niet alleen op Heathrow, maar in de hele energie-industrie.
De reacties op het rapport zijn gemengd, met de Ofgem die een onderzoek start tegen de National Grid en Heathrow die aandringt op maatregelen om herhaling te voorkomen. De black-out heeft de luchtvaartmaatschappijen naar schatting £ 80 tot £ 100 miljoen gekost. Het is duidelijk dat er lessen moeten worden geleerd uit deze gebeurtenis om de veiligheid en betrouwbaarheid van de kritieke infrastructuur te waarborgen.