De internationale luchthaven van München heeft plannen aangekondigd om een “deportatieterminal” te bouwen, die zal worden gebruikt om maximaal honderd immigranten per dag te repatriëren. De Duitse autoriteiten hebben een strengere aanpak aangekondigd met betrekking tot migratie, met als doel meer repatriëring van asielzoekers wiens verzoeken zijn afgewezen en het sluiten van overeenkomsten met derde landen.
De inspanningen van de autoriteiten worden echter geconfronteerd met verschillende moeilijkheden, zoals de terughoudendheid van sommige landen om hun burgers terug te accepteren en de beperkte capaciteit van het land om deportaties uit te voeren. Bavaria staat voor de uitdaging om 24.000 buitenlanders te beheren die zijn bevolen Duitsland te verlaten, wat heeft geleid tot de aankondiging van de bouw van de deportatieterminal op de luchthaven van München, de op één na drukste luchthaven van Duitsland.
De nieuwe terminal, die naar verwachting tegen het einde van 2027 gereed zal zijn, zal worden gebouwd op ongeveer 20.000 vierkante meter en zal worden gecontroleerd door de federale politie, die verantwoordelijk is voor grenscontrole. Het zal worden bemand door maximaal 300 Beierse overheidsfunctionarissen, 145 bewakers en 90 ambtenaren van andere openbare diensten. De terminal zal niet alleen dienen als een deportatiecentrum voor immigranten die het land moeten verlaten, maar ook om asielaanvragen te verwerken van immigranten die per vliegtuig in Duitsland aankomen.
Sinds 2022 heeft de luchthaven al een apart “doorvoer- en deportatiecentrum”, dat vorig jaar iets meer dan 300 gevallen behandelde. Joachim Herman, minister van Binnenlandse Zaken van Bavaria, benadrukte het belang van het uitbreiden van de capaciteit met een nieuw gebouw om het verwijderingsproces sneller en effectiever te kunnen uitvoeren.
Het plan voor de bouw van de deportatieterminal kan echter politieke obstakels ondervinden, aangezien het terrein waarop de terminal zal worden gebouwd onder de jurisdictie van de gemeenteraad van het nabijgelegen stadje Frazing valt. De gemeenteraad van München, die voor 23% eigenaar is van de luchthaven, is verdeeld over het voorstel, met steun en tegenstand van verschillende politieke partijen.
De bouw van de deportatieterminal op de luchthaven van München markeert een belangrijke ontwikkeling in de aanpak van migratie en deportatie in Duitsland, te midden van toenemende druk en uitdagingen op het gebied van immigratiebeleid.