De Verenigde Staten zullen voorlopig een hoge plicht van 27,5% handhaven op de invoer van auto’s uit de Europese Unie. Deze tarieven zullen alleen veranderen als de EU een wetgevend voorstel indient om de tarieven op Amerikaanse producten te verlagen, zoals aangegeven in een gezamenlijke aankondiging die onlangs is vrijgegeven. Washington is van plan om de tarieven te verlagen naar 15% zodra het voorstel van de EU is ingediend, met terugwerkende kracht vanaf 1 augustus.
Het doel van deze strategische overeenkomst is om een handelsoorlog te voorkomen. De commissaris voor de EU, Maros Sefkovic, heeft aangegeven dat Brussel binnenkort zal handelen, terwijl de Amerikaanse minister van Handel, Howard Latnik, de zekerheid heeft gegeven dat de overeenkomst zal worden geïmplementeerd zodra de eerste stap is gezet. Het vermijden van een handelsoorlog met explosieve tarieven en politieke escalatie is in niemands belang, benadrukte Sefkovic.
De producten die worden beïnvloed door deze tarieven zijn onder meer noten, zuivel, verse en bewerkte groenten en fruit. De meeste Europese export zal onderhevig zijn aan een tarief van 15%, terwijl producten die niet bestaan in de VS, zoals kurk, vliegtuigen, luchtcomponenten en generieke geneesmiddelen, worden uitgesloten. Deze zullen worden belast met lagere tarieven van een favoriete staat. Daarnaast zullen ook medicijnen, halfgeleiders en hout worden belast met 15%.
Naast tarieven omvat de overeenkomst ook investeringen en markten. Europese bedrijven worden verwacht om tegen 2028 $600 miljard te investeren in strategische sectoren in de VS. De EU zal ook $750 miljard aan Amerikaanse energie kopen en $40 miljard aan halfgeleiders voor datacenters. Bovendien zal er een toename zijn van de Europese militaire materiële markten door de VS, en beide partijen zullen samenwerken aan het onderling herkennen van voorschriften in de auto-industrie.
De overeenkomst tussen Washington en Brussel is cruciaal, aangezien de EU de grootste Amerikaanse handelspartner blijft en de belangrijkste bron van buitenlandse investeringen in het land is. De implementatie van een tarief van 15% kan echter het concurrentievermogen van Europese bedrijven schaden, waardoor verdere inspanningen nodig zijn om meer producten uit te sluiten. De overeenkomst met de EU is opvallend omdat het een raamwerk vormt voor een relatie die dreigde te ontsporen door commerciële concurrentie.