Op 20 september zal een Chinees containerschip genaamd Istanbul Bridge vanuit de haven van Cingta naar Europese havens varen door de Russische Arctische Zee. Dit schip heeft een capaciteit van 4.890 standaardcontainers, wat klein is in vergelijking met de kanalen van Suez en Panama, maar van groot belang is voor de Chinese activiteiten in het Arctische gebied. De Chinese rederij Haijie Shipping Company lanceert de Arctic Express-service van China naar Europa, die de haven van Ningbo-Zhoushan in China zal verbinden met Europese havens via het Noordpoolgebied.
De “Arctic Express” is bedoeld om goederen te vervoeren naar belangrijke Europese havens zoals Felixstowe in het Verenigd Koninkrijk, Rotterdam in Nederland, Hamburg in Duitsland en Gdansk in Polen. Deze nieuwe route zal de reistijd verkorten van 28 dagen tot 18 dagen in vergelijking met het gebruik van het Suezkanaal. Daarnaast speelt de toegenomen interesse in de Arctische route ook een rol vanwege veiligheidsproblemen in de Rode Zee veroorzaakt door conflicten en de verschuiving naar de grotere maritieme route rond de Kaap van Goede Hoop in Zuid-Afrika.
Haijie Shipping is niet de enige Chinese rederij die actief is in het Noordpoolgebied. De nieuwe verzendlijn bevordert de handel met Rusland en is gericht op het vervoer van goederen naar West-Europa zonder tussenstops in Russische havens. Om de Arctic Express het hele jaar door operationeel te houden, overweegt Haijie Shipping om Russische ijsbrekers te bestellen. Dit zou een deel van de activiteiten van de Chinese “Arctic Silk Road” in Rusland kunnen integreren.
Naast de commerciële belangen in het Noordpoolgebied, zijn er ook geopolitieke en militaire overwegingen. De Amerikaanse president Trump reageerde mogelijk allergisch op de ontwikkelingen in het Arctische gebied, gezien de mogelijke impact op de controle over de regio en de toegang tot waardevolle natuurlijke hulpbronnen.
De Chinese aanwezigheid in het Noordpoolgebied brengt ook ecologische zorgen met zich mee, gezien de snelheid waarmee het ijs smelt in het gebied als gevolg van klimaatverandering. De impact van scheepvaart op het fragiele ecosysteem van de Arctische regio is een punt van zorg dat moet worden aangepakt.
Al met al markeert de lancering van de “Arctic Road of Silk” door China naar Europa een belangrijke ontwikkeling in de maritieme handelsroutes en geopolitieke dynamiek in het Arctische gebied. Het opent nieuwe mogelijkheden en uitdagingen voor internationale handel en samenwerking in deze strategisch belangrijke regio.