Tijdens een industriële sessie op hoge niveaus in Brussel op vrijdag werd bevestigd dat Europa strategisch is gericht op elektrische auto’s. “Wat het ook is, de toekomst is elektrisch,” zei een persoon met de kennis van de Europese Commissie -president Ursula von der Laienne, met vooraanstaande auto -managers bij Euronews. “De industrie begrijpt volledig de noodzaak van overgang,” voegde de anonieme gesprekspartner eraan toe. Voorafgaand aan de vergadering hadden Europese voertuigfabrikanten een grotere flexibiliteit gevraagd bij het implementeren van de doelen van het verminderen van CO2. “Zelfs als de commissie zich terugtrok van deze doelen, zal de wereldwijde concurrentie hen opleggen aan de industrie,” zei dezelfde persoon.
De Commissie wil in 2050 Europa klimaatneutraal maken en heeft onder andere de afschaffing van nieuwe voertuigen met interne verbrandingsmotoren tegen 2035 besloten. Tijdens de discussies van vrijdag, ondanks druk van bedrijven en politici voor verandering, leek de Commissie terughoudend te zijn om het doel van 2035 te veranderen. “Ik ken geen betere technologie dan de elektrische auto om de komende jaren CO2 in transport te verminderen,” aldus Audi CEO Gernot Döllner in het Duitse tijdschrift Wirtschaftswoche. Michiel Langezaal, CEO van Fastned en president van Chargeup Europe, die deelnamen aan gesprekken met von der Laien, zei dat om Europa te leiden van de wereldtransformatie naar elektriciteit die het nodig had, een visie op groei en nadruk op praktische acties om de overgang te maken om succesvol te zijn voor hun burgers.
De Commissie riep de vergadering bijeen als onderdeel van de “strategische dialoog” voor de toekomst van de auto-industrie om de huidige crisis aan te pakken. Het was het derde soort vergadering sinds het begin van het jaar. De auto-industrie in Europa wordt geconfronteerd met moeilijkheden: vertraagde omzet, hoge energieprijzen, subsidieconcurrentie van China en een negatieve commerciële omgeving vanwege Amerikaanse taken. Een van de grootste obstakels blijft de laadinfrastructuur, de hoge gebruiksprijs, de belastingheffing en de noodzaak om elektriciteitsnetwerken en energiemarkten te moderniseren om de voedingsprijs te verlagen. De auto-industrie is een cruciaal onderdeel van de Europese economie, waarbij meer dan 13 miljoen direct of indirect werken en deelnemen aan ongeveer 7% van het EU-BBP. Met informatie van Euronews.