In de netten van Aade was er een goed bekende Traper, die horloges en andere luxe soorten kocht via een non-profitbedrijf. De kunstenaar werd gevangen in de “pincet” van de auditors van de onafhankelijke openbare inkomstenautoriteit dankzij het AADE-algoritme dat het internet “scant”, gericht op kunstenaars en influencers. Via het algoritme werd een rapport gevonden voor een klok van een goed bekend bedrijf ter waarde van 116.000 euro.
Zoals Ert meldde, zei Traper dat hij een goed doel diende door zijn platenlabel te vragen zijn inkomsten te betalen aan het non-profitbedrijf. Het non-profitbedrijf deed luxe aankopen (kleding, tassen, enz.) die de Traper wilde, zodat hij zelf niet voor iets werd belast. Volgens dezelfde bron werd meer dan 500.000 beschuldigd van de auto, met het onderzoek naar de zaak.
De zaak van de Traper toont aan hoe sommige bekende figuren proberen belastingen te ontwijken door gebruik te maken van non-profitorganisaties om luxe aankopen te doen. Dit soort praktijken ondermijnen het belastingstelsel en brengen de geloofwaardigheid van goede doelen in gevaar. Het is belangrijk dat auditors zoals die van Aade blijven zoeken naar dergelijke gevallen en ervoor zorgen dat belastingontduiking wordt aangepakt.
Het is niet de eerste keer dat een bekende persoon wordt betrapt op belastingontduiking of het misbruik van non-profitorganisaties voor persoonlijk gewin. Het is een herinnering dat niemand boven de wet staat en dat eerlijke belastingbetaling essentieel is voor een goed functionerende samenleving. Laten we hopen dat deze zaak een precedent schept en anderen ontmoedigt om dezelfde fout te maken.