Het Boliviaanse parlement heeft groen licht gegeven voor de particuliere import van brandstoffen vanwege tekorten. Het wetsvoorstel dat gisteren werd goedgekeurd, staat particulieren toe om gedurende drie maanden brandstof te importeren om het acute tekort aan te pakken dat lange wachtrijen bij benzinestations veroorzaakt in het Andesland.
Voorheen werden brandstofaankopen op gecentraliseerde wijze gedaan door de publieke oliemaatschappij YPFB, die brandstof tegen internationale marktprijzen inkocht en deze gesubsidieerd op de binnenlandse markt distribueerde. Echter, de regering van president Luis Arce heeft gezien hoe de dollarreserves van het land bijna zijn uitgeput door het handhaven van het brandstofsubsidiebeleid.
Het doel van de nieuwe wet is om gedurende drie maanden de import en distributie van dieselolie, benzine en LPG door particuliere exploitanten mogelijk te maken, om zo de nationale bevoorrading in deze noodtoestand te garanderen. Het wetsontwerp werd voorgesteld door maatschappelijke organisaties en de brandstofindustrie, en bedrijven en particulieren zullen onder staatstoezicht belastingvrij brandstof kunnen importeren en distribueren tegen marktprijzen.
Bolivia staat voor een ernstige economische crisis, die voornamelijk wordt toegeschreven aan het beleid van prijssubsidies. De inflatie bedroeg in september op jaarbasis maar liefst 23%, en de Wereldbank voorspelt een krimp van de economische activiteit tot minstens 2027.
De nieuwgekozen president, centrumrechtse senator Rodrigo Paz, heeft aangekondigd dat hij van plan is om subsidies op brandstofprijzen meer dan te halveren, wat het publiek naar schatting 2,17 miljard euro zal kosten. Hij belooft echter om de brandstofprijzen voor overheidsbedrijven laag te houden. Deze maatregelen worden genomen om de brandstoftekorten aan te pakken en de economische situatie van Bolivia te verbeteren.




























































