De publieke sector betreedt het digitale tijdperk en maakt een einde aan de stapels papier. Vanaf 1 december zullen alle procedures voor de certificering van nieuwe inkomsten en de verlaging of terugbetaling ervan uitsluitend via het Interoperabiliteitscentrum van het Secretariaat-Generaal van Informatiesystemen Digitaal Bestuur verlopen, zoals besloten door de Independent Public Revenue Authority (AADE).
Dit besluit heeft tot doel de inning en teruggave van inkomsten te versnellen, terwijl Taxisnet direct op de hoogte zal zijn van wijzigingen in de hoogte van schulden. Publieke organisaties die een inkomen in het TIN van een burger of bedrijf willen bevestigen, moeten elektronisch communiceren met het AADE-systeem.
De maatregel geldt voor ministeries, gemeenten en regio’s, verzekeringsfondsen, ziekenhuizen, onafhankelijke autoriteiten en elke “derde” die inkomsten ten gunste van de staat aan de belastingdienst meldt. Na 1 december accepteert AADE alleen nog documenten op twee manieren: digitaal via het Interoperabiliteitscentrum en op papier alleen als er een officieel verlengingsbesluit van de minister van Nationale Economie en Financiën is verkregen.
Alleen in gevallen waarin een schuld op de oude, papieren manier is bevestigd, zal een verlaging of correctie met betrekking tot die specifieke oude schuld nog steeds op papier worden geaccepteerd. Het hoofddoel van deze digitalisering is om orde te scheppen en fouten, tijdrovende procedures en verloren documenten tussen diensten te voorkomen, wat belastingbetalers en bedrijven ten goede zal komen.
Giorgos Pitsilis, het hoofd van de Autoriteit, sprak ook over de digitale transformatiestappen die bij AADE zijn gezet en de grote veranderingen die deze met zich meebrengen tijdens de 4e Maritieme Economische Conferentie. De overgang naar digitaal zal naar verwachting efficiëntie en transparantie bevorderen in de inkomsten- en belastingprocessen van de staat.













 
 







































 
 









