Een nieuwe verkooptruc bij het verkopen van energiecontracten heeft veel mensen in de problemen gebracht, zo meldt het consumentenprogramma Radar. Tientallen gedupeerden zijn slachtoffer geworden van deze truc, waarbij telefonische verkoopgesprekken worden gebruikt om consumenten onder druk te zetten om een volmachtcontract te ondertekenen. Dit contract machtigt een bedrijf om vijf jaar lang de energiezaken van de consument te regelen, met een opzegboete die kan oplopen tot maar liefst 1800 euro.
Het bedrijf achter deze verkooptruc, genaamd Onafhankelijke Energievergelijker en Devidend, richt zich voornamelijk op zzp’ers en kleine ondernemers. Deze groep mensen wordt vaak telefonisch benaderd, ondanks de regels van de telecommunicatiewet die consumenten en zzp’ers zouden moeten beschermen tegen ongevraagde telemarketing. Uit onderzoek blijkt dat een op de vier consumenten dit jaar is gebeld voor de verkoop van energiecontracten, waarbij een op de zes zich onder druk gezet voelde tijdens het gesprek.
De gedupeerden die Radar heeft gesproken, waren niet op de hoogte van de bedrijven die hen benaderden en kenden geen opt-in die hen toestemming gaf om gebeld te worden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt consumenten en ondernemers voor de risico’s van deze telefonische verkooppraktijken.
Energieleveranciers hebben ook gereageerd op deze kwestie en laten weten te zijn gestopt met de samenwerking met Devidend en De Onafhankelijke Energievergelijker. NextEnergy, Vattenfall, Shave Energy en ELIX hebben klachten ontvangen en hebben na contact met Radar de samenwerking beëindigd.
Het is belangrijk voor consumenten om alert te blijven en zich bewust te zijn van de risico’s van telefonische verkooppraktijken, om zo te voorkomen dat ze slachtoffer worden van opzegboetes en andere problemen die kunnen ontstaan door deze misleidende trucs.





























































