Vanaf zondagochtend zullen reizigers uit de EU die de Schengenzone binnenkomen worden gefotografeerd en vingerafdrukken op de grenspassen zullen achterlaten terwijl de Europese Unie de langverwachte geautomatiseerde grenscontroles introduceert. Het doel van het nieuwe systeem is om uiteindelijk de handmatige stempel op paspoorten te vervangen en te zorgen voor een betere uitwisseling van informatie tussen de 27 staten van de Unie. Het grenscontrolesysteem zal de autoriteiten in staat stellen te weten wanneer mensen een land binnenkomen en verlaten, met als doel degenen die de toegestane verblijfsduur overschrijden en degenen die de toegang niet mogen betreden beter te kunnen opsporen.
Het systeem, waarover al bijna tien jaar veel discussie bestaat, heeft geleid tot zorgen onder vervoersaanbieders en passagiers, die vrezen dat het zou kunnen leiden tot grotere wachtrijen op luchthavens en treinstations. Om aandoeningen te beperken zal er sprake zijn van een geleidelijke toepassing.
Onderdanen van buiten de EU die voor een kort verblijf in EU-landen aankomen – met uitzondering van Cyprus en Ierland – zullen hun paspoortnummer vragen om vingerafdrukken af te staan en te worden gefotografeerd op geautomatiseerde kiosken. Dezelfde eisen zullen gelden voor IJsland, Liechtenstein, Noorwegen en Zwitserland.
De grootste landen in het blok, waaronder Frankrijk en Duitsland, zullen aanvankelijk slechts beperkte controles uitvoeren in een poging enorme wachtrijen op luchthavens te voorkomen. Enkele kleinere lidstaten hebben het systeem sinds zondag volledig ingevoerd. De lidstaten hebben tot medio april de tijd om geautomatiseerde controles voor alle passagiers aan hun grenzen te gebruiken.
Alle ogen zullen gericht zijn op de grens met het Verenigd Koninkrijk, aangezien Britse staatsburgers, die na de Brexit geen EU-burgers meer zullen zijn, ook aan nieuwe controles zullen worden onderworpen. De Britse autoriteiten hebben hun burgers al gewaarschuwd dat elke passagier een paar minuten moet wachten voordat hij het Schengengebied mag betreden. De Kanaaltunneloperator, Getlink, en de Eurostar Railway Service spraken de overtuiging uit dat ze er klaar voor waren en dat het systeem soepel zou werken.
De uitvoerende macht van de EU verklaarde dat er informatiecampagnes zouden komen om de implementatie van het entry/exit-systeem (EES) te vereenvoudigen. De volgende fase in de herziening van de EU-grens zal de lancering zijn van een elektronische reis met een reisvergunning, bekend als het acroniem ETIAS, vergelijkbaar met de ESTA van de Verenigde Staten of de Britse tegenhanger. Volgens ETIAS zullen de burgers van landen die zijn uitgesloten van de visumplicht en die naar de EU reizen een online formulier moeten invullen en een kleine vergoeding moeten betalen – waarvan de hoogte nog ter discussie staat.