Het gebruik van kunstmatige intelligentie heeft een diepgaande invloed op het onderwijs in het huidige tijdperk. Waar vroeger het raadplegen van een naslagwerk als de lysari gevoelens van schuld opriep, wordt kunstmatige intelligentie nu gezien als een behulpzame tool in het leerproces. Dit komt doordat kunstmatige intelligentie interactie en dialoog mogelijk maakt, waardoor leerlingen actief betrokken worden bij het leerproces. Deze vorm van ‘cognitieve betrokkenheid’ zorgt ervoor dat leerlingen zich meer betrokken voelen bij het leren en minder schuldig over het ontvangen van hulp.
Daarnaast speelt de personalisatie van technologie een belangrijke rol in het onderwijs in het AI-tijdperk. Kunstmatige intelligentie wordt niet langer gezien als een koud instrument, maar als een gesprekspartner met taal, toon, stijl en empathie. Hierdoor ervaren leerlingen het gebruik van AI als een samenwerking in plaats van als bedrog. Dit fenomeen van ‘collaborative intelligence’ bevordert een gevoel van zelfverbetering en technologische self-efficacy, waarbij leerlingen zich slim voelen omdat ze weten hoe ze AI kunnen gebruiken.
Echter, er schuilt ook een gevaar in het gebruik van kunstmatige intelligentie in het onderwijs. De afwezigheid van schuldgevoel kan leiden tot cognitieve ontlading, waarbij leerlingen de verantwoordelijkheid voor het denken overdragen aan de machine. Daarom is het belangrijk dat leraren een actieve rol spelen in het begeleiden van leerlingen bij het gebruik van AI als een denktank in plaats van als een vervanging voor het kritisch denken.
Al met al biedt kunstmatige intelligentie nieuwe mogelijkheden voor het onderwijs, maar het is essentieel om bewust te blijven van de valkuilen en de juiste balans te vinden tussen samenwerking met AI en het behouden van het vermogen tot kritisch denken. Het is niet alleen belangrijk om te leren hoe je met AI kunt communiceren, maar ook om te begrijpen hoe je dit op ethische wijze kunt doen. Het modern onderwijs moet daarom niet alleen de ‘nieuwe lysari’ omarmen, maar ook leren hoe hier op de juiste manier mee om te gaan.