Een recent incident waarbij een vliegtuig van United Airlines een noodlanding moest maken nadat de voorruit was verbrijzeld, wordt toegeschreven aan een botsing met een weerballon. Volgens het hoofd van de National Transportation Safety Board (NTSB) in de Verenigde Staten, Jennifer Homedi, kwam een weerballon van het bedrijf Windborne Systems in botsing met een Boeing 737 MAX van United Airlines tijdens een vlucht op 36.000 voet hoogte. Dit incident had volgens Homedi “catastrofaal kunnen zijn voor het vliegtuig en de inzittenden”.
De voorruiten van vliegtuigen zijn speciaal ontworpen en gelamineerd om verlies van cabinedruk te voorkomen in het geval van beschadiging tijdens de vlucht. Na het incident heeft United Airlines aangekondigd dat zij hun systemen voor vroegtijdige waarschuwing aan het herzien zijn om piloten te waarschuwen voor potentiële bedreigingen tijdens de vlucht.
Windborne Systems heeft gemeld dat zij meer dan 4.000 weerballonmissies hebben uitgevoerd, waarbij zij telkens de Federal Aviation Administration (FAA) op de hoogte hebben gesteld. Het bedrijf werkt samen met de FAA om veranderingen aan te brengen en de tijd die tussen 9.000 en 12.000 meter hoogte wordt doorgebracht te minimaliseren. Daarnaast zijn zij van plan om real-time vluchtgegevens te gebruiken om soortgelijke incidenten in de toekomst te voorkomen en om de impact van een mogelijke crash te minimaliseren.
Het incident benadrukt het belang van nauwkeurige monitoring en coördinatie tussen luchtvaartbedrijven en instanties zoals de FAA om de veiligheid van de luchtvaart te waarborgen. Het onderzoek naar het incident is nog gaande en er zullen verdere maatregelen worden genomen om de veiligheid van passagiers en bemanning te garanderen tijdens vluchten.