Frankrijk heeft ‘s werelds eerste snelweg geactiveerd die elektrische voertuigen onderweg draadloos kan opladen, en de resultaten zijn bijzonder bemoedigend. Onafhankelijke laboratoria van de Gustave Eiffel Universiteit hebben bevestigd dat het systeem gemiddeld meer dan 200 kW continu vermogen levert en niveaus van meer dan 300 kW bereikt, wat ongeveer tweemaal zoveel is als de energie die een zware vrachtwagen nodig heeft om dezelfde afstand af te leggen. De tests bevestigden ook de veiligheid, duurzaamheid en betrouwbaarheid van het systeem in reële verkeers- en snelwegomstandigheden.
“Dit is een beslissend moment in de mondiale ontwikkeling van draadloze wegen”, zegt Oren Ezer, CEO van Electreon, het Israëlische bedrijf dat het project leidt. “De uitstekende prestaties van het systeem, bevestigd door onafhankelijke laboratoria in Frankrijk, bewijzen dat onze technologie de enige is die krachtig en betrouwbaar dynamisch opladen kan leveren.”
Het proefproject werd geïnstalleerd op een 1,5 kilometer lang stuk van de snelweg A10 nabij Parijs, waardoor de weg een mobiel laadplatform werd. Het werd ontwikkeld in samenwerking met VINCI Autoroutes, de grootste tolexploitant van Frankrijk, en met de steun van Bpifrance. Het ‘Charge As You Drive’-programma is ‘s werelds eerste programma dat meerdere soorten voertuigen, van auto’s tot bussen en zware vrachtwagens, draadloos oplaadt terwijl ze rijden.
In plaats van laadstations of kabels verzendt het systeem energie van spoelen onder het asfalt naar ontvangers die op de voertuigen zijn gemonteerd, waardoor een soepele, ononderbroken stroom van stroom ontstaat.
“De eerste testresultaten op de snelweg A10 bevestigen de bevindingen van eerdere onderzoeken. De inzet van deze technologie op de Franse hoofdwegennetwerken zal de elektrificatie van zware voertuigen verder versnellen”, aldus Nicolas Notebart, CEO van VINCI Concessions en president van VINCI Autoroutes.
Het proefproject betekent een radicale verandering in de manier waarop elektrische vrachtwagens werken: in plaats van te stoppen om op te laden, verbruiken ze voortdurend energie, waardoor ze mogelijk de rit met meer energie eindigen dan ze begonnen. Dit betekent minder stilstand, kleinere batterijen en lagere bedrijfskosten, waardoor het transport van elektrische vrachtwagens praktischer en efficiënter dan ooit wordt.
Voor Electreon bewijst dit project dat dynamisch draadloos opladen met hoog vermogen niet langer een verre droom is, maar een realistische, schaalbare oplossing, in lijn met de doelstelling van het Franse Ministerie van Transport om tegen 2035 9.000 kilometer aan elektrische wegen aan te leggen.
Buiten Frankrijk breidt Electreon zijn netwerk snel internationaal uit. In de Verenigde Staten lanceerde het de eerste openbare oplaadstraat in Michigan en werkt het samen met UCLA om campusbussen te elektrificeren voorafgaand aan de Olympische Spelen van 2028 in Los Angeles. In Utah werkt het samen met het ASPIRE Center van de Universiteit van Utah om zware vrachtwagens van Kenworth op te laden en een nieuwe faciliteit te ontwikkelen in de Utah Inland Port voor commercieel transport.
Terwijl Electreon zich uitbreidt naar Europa, de VS en Azië, zou het Parijs-project een model kunnen worden voor een mondiaal netwerk van geëlektrificeerde snelwegen, een toekomst waarin wegen niet alleen transportmiddelen zijn, maar dynamische energienetwerken die een nieuw tijdperk van nulemissies aandrijven.













 






































 








