Het einde van de ’99-cent-gimmick’ en andere problemen sinds de afschaffing van de pen
De 46e penningmeester van de Verenigde Staten sprak van ‘gezond verstand’. En met een druk op de knop ‘af’ hij de Amerikaanse cent, de oudste Amerikaanse munt, ‘op’, en liet hij de laatste partij munten van één cent in een bakje rollen. Het was, zei hij, een historisch moment – de eerste keer sinds 1857 dat de VS een munt uit de circulatie hadden gehaald. Ambtenaren van de Munt merkten op dat de laatste centen die voor openbaar gebruik bedoeld waren, de Munt in juli hadden verlaten.
De doodsoorzaak is de onbeduidendheid en de hoge kosten ervan. Met een cent was niets meer te koop, zelfs geen snoep. Bovendien waren de muntkosten gestegen tot meer dan 3 cent, waardoor de munt ten dode opgeschreven was. Alles lijkt eenvoudig. Voor contante transacties moeten de totalen nu naar boven worden afgerond (als de markt eindigt op .03 of .04) of naar beneden (als de markt eindigt op .01 of .02). Maar uiteindelijk is het misschien niet zo eenvoudig, zoals Forbes opmerkt.
Obstakels voor afronding
Minstens tien staten en lokale overheden hebben wetten inzake contant geld ingevoerd met als doel ervoor te zorgen dat klanten die contant betalen niet worden benadeeld ten opzichte van klanten die elektronisch betalen betaling, die in wezen zou bedrijven ervan weerhouden af te ronden contante transacties omhoog of omlaag. Eerder dit jaar stuurde de National Association of Convenience Stores (NACS) een brief naar de Senaat en de House Banking and Financial Services Committees, waarin ze er bij wetgevers op aandrongen een nationale wet in te voeren die afronding mogelijk maakt, zodat bedrijven de wet niet overtreden. Dit is niet gebeurd. En het zijn niet alleen staats- en lokale wetten die problemen kunnen veroorzaken – NACS voerde ook aan dat afronding voor klanten die met contant geld betalen zou de voorwaarden van SNAP (Supplemental Nutrition Assistance Program) kunnen schenden om huishoudens met een laag inkomen te helpen.
Welke invloed heeft dit op de consument?
In de praktijk zullen economen zeggen dat het effect voor consumenten verwaarloosbaar zal zijn. Ze zullen voor sommige transacties iets meer betalen en voor andere iets minder, zonder meetbare inflatie. Studies uit Canada, dat de pen in 2012 afschafte, laten zien dat de afronding in de loop van de tijd in evenwicht komt. Dat blijkt uit een studie gepubliceerd door de Federal Reserve Bank of Richmond deze onderzoeken zijn gebaseerd op gesimuleerde transactieprijzen op basis van prijsinformatie van individuele detailhandelaren, wat tot gemengde conclusies leidt.
Afrondingskosten van $ 6 miljoen
Op basis van gegevens uit 2023 van de DCPC, een door de Federal Reserve gesponsord onderzoek dat de huidige betalingen van een nationaal representatieve steekproef van consumenten bijhoudt, schatte het rapport dat Afronding naar de dichtstbijzijnde vijf cent zou de Amerikaanse consument ongeveer $6 miljoen per jaar kunnen kosten. Het elimineren van de periode van vijf minuten zou de kosten voor consumenten verhogen tot 56 miljoen dollar per jaar.
Het einde van de 99 cent-gimmick
De prijspsychologie kan ook veranderen. Tientallen jaren lang vertrouwden detailhandelaren op de ‘truc van 99 cent’: het idee dat een hamburger van € 4,99 of een shirt van € 19,99 er aanzienlijk goedkoper uitziet dan een hamburger van € 5 of een shirt van € 20. Met afronding kunnen deze trucs wat van hun kracht verliezen, vooral op de geldmarkten die nu eindigen op een mooi rond getal.
Hoe zit het met de omzetbelasting?
Belangrijk voor steden en staten, die geen inspraak hadden in de beslissing om de pen af te schaffen, is dat de omzetbelasting moet worden berekend voordat het uiteindelijke contante bedrag wordt afgerond. Deze uitspraak zorgt echter voor een dubbelzinnigheid bij de berekening van de omzetbelasting die we nog niet eerder hebben gezien. De afschaffing van de halve penny zo’n 225 jaar geleden ging vooraf aan de omzetbelasting, aangezien de staat Mississippi in 1930 de eerste was die een algemene omzetbelasting invoerde.
Onrechtvaardigheden in de belastingheffing
Afrondingsprijzen voor contante aankopen, maar niet voor creditcardaankopen, kunnen leiden tot prijsdalingen verwarring bij de kassa over de omzetbelasting en mogelijk tot rechtszaken leiden. De consumenten kan zich afvragen of het eerlijk is om meer omzetbelasting te betalen over contante aankopen; vooral wanneer velen overwegen meer contant geld te gebruiken nu de creditcardkosten stijgen. Detailhandelaren kunnen zich afvragen of er sprake zal zijn van een overgangsmaatregel. Momenteel bestaat er geen ‘afrondingsregel’ die zich richt op het elimineren van centen. Als de pen echter van de productielijn wordt gerold, blijft hij daar – althans voor een tijdje – staan. Volgens de American Bankers Association is er nog steeds zo’n 250 miljard cent in omloop, en het zal jaren duren voordat deze volledig verdwenen is.
Naftemporiki.gr





























































