Volgens een recente wetenschappelijke studie blijkt dat elektrische auto’s in de eerste jaren van gebruik meer vervuiling veroorzaken dan benzine- of dieselauto’s. Hoewel elektrische voertuigen vaak worden gezien als de meest milieuvriendelijke optie, brengt de productie ervan aanzienlijke energiekosten met zich mee. Onderzoekers van de Duke University in de Verenigde Staten hebben een model gebruikt dat de volledige levenscyclus van een voertuig analyseert, van brandstof- en batterijproductie tot montage en gebruik. Uit de resultaten blijkt dat elektrische auto’s in de eerste twee jaar 30% meer CO2 uitstoten dan conventionele voertuigen.
De initiële CO2-voetafdruk bij het kopen van een nieuwe elektrische auto blijkt dus groter te zijn dan die van een benzineauto. Echter, vanaf het derde jaar veranderen de feiten. Experts stellen dat elektrische voertuigen over een levensduur van 18 jaar leiden tot een aanzienlijke vermindering van de totale CO2-uitstoot. Dr. Drew Seidel, een van de hoofden van het onderzoeksteam, verklaart dat voertuigen met verbrandingsmotoren 2 tot 3 keer meer schade aan het klimaat en de luchtkwaliteit veroorzaken dan elektrische voertuigen.
De verborgen milieukosten van elektrische auto’s zijn echter niet te verwaarlozen. Hoewel elektrische voertuigen geen vervuilende stoffen uitstoten via de uitlaat, zijn veel eigenaren zich niet bewust van de uitstoot die voortvloeit uit de productie ervan. Vooral de winning van lithium voor batterijen blijkt een grote last te zijn, aangezien dit proces enorme hoeveelheden energie en water vereist en watervervuiling kan veroorzaken. De productie van slechts één batterij voor een elektrisch voertuig kan tot 15,6 ton kooldioxide uitstoten.
Bijkomende problemen ontstaan doordat elektrische voertuigen zwaarder zijn en daardoor meer vervuiling door deeltjes produceren die diep in de longen kunnen doordringen. Een onderzoek van de Universiteit van Turku in Finland heeft aangetoond dat eigenaren van elektrische voertuigen een grotere totale ecologische voetafdruk hebben, voornamelijk als gevolg van hun luxere levensstijl.
Hoewel elektrische auto’s op de lange termijn duidelijk schoner zijn dan voertuigen met verbrandingsmotoren, tonen verschillende onderzoeken aan dat ze niet zonder milieukosten zijn. De volledige overgang naar groene mobiliteit vereist daarom schone energie, duurzame materialen en verantwoorde consumptie. Het is belangrijk om rekening te houden met deze aspecten bij de verdere ontwikkeling en promotie van elektrische auto’s.





























































