De dramatische 20 minuten vóór de Falcon-crash in Ankara: de communicatie van de piloot met de verkeerstoren
Contactgegevens van de piloot van de fatale Falcon 50 op ongeveer 20 minuten duurde de vlucht openbaar gemaakt door de autoriteiten in Turkije.
De piloot had het luchtverkeersleidingscentrum in Ankara gewaarschuwd dat hij in de problemen zat, hoewel de waarschuwing niet op het hoogst mogelijke niveau was. Hoewel er communicatie was en de piloot toestemming kreeg om terug te keren, ging het signaal vóór de definitieve nadering verloren op de radar.
Zoals gemeld door de Turkse autoriteiten vertrok de Falcon 50 zonder problemen vanaf de luchthaven Esenboga in Ankara op weg naar de luchthaven Tripoli in Libië. om 20:17 (19:17 in Griekenland). Hij volgde onmiddellijk de gebruikelijke procedures en won hoogte.
Op 20:25 de verkeerstoren gaf de Falcon toestemming om naar 34.000 voet te klimmen.
Slechts zes minuten later, om 20:31 verklaarde het vliegtuig een PAN-PAN-waarschuwing (een lager waarschuwingsniveau dan MAYDAY, wat wijst op dreigend gevaar) en rapporteerde een algemene elektrische storing. Tegelijkertijd verzocht hij om zijn terugkeer naar Ankara.
Op 20:32 de luchtverkeersleider gaf de Falcon een koers- en daalniveau naar Essenboga Airport.
Een minuut later, om 20:33 activeerde noodcode 7700. Nadat de verkeersleider het probleem had bevestigd, werd vastgesteld dat de hoogte-informatie van het vliegtuig niet langer zichtbaar was op de radar.
Er was een nieuwe communicatie 20:34 toen het vliegtuig de luchthaven naderde. Tegelijkertijd werd de controle over het vliegtuig overgedragen aan de Approach Control Unit.
Op 20:35 het vliegtuig gaf opnieuw een PAN-PAN-waarschuwing en nam contact op met de Approach Control Unit om terug te keren naar de luchthaven. Echter, van 20:36 de communicatie met het vliegtuig werd steeds moeilijker en de piloot was nauwelijks te horen.
Twee minuten later, om 20:38 het vliegtuig ging verloren voor de radar. Oproepen van de luchtverkeersleider gedurende vijf minuten bleven onbeantwoord. De verkeerstoren probeerde tevergeefs contact op te nemen met het vliegtuig op andere frequenties.
De autoriteiten brachten onmiddellijk de bevoegde eenheden op de hoogte om zoek- en reddingsactiviteiten te starten.





























































