Moskou bereidt zich voor op de opening van het theater van Marioepol, waardoor de bezette stad wordt gerussificeerd. Met de show “The Red Flower” wordt verwacht dat het eind deze maand weer open gaat. Het Drama Theater van Marioepol werd verwoest tijdens een Russisch luchtbombardement in 2022, terwijl honderden burgers hun toevlucht hadden gezocht in de kelder voor bescherming.
De reconstructie van het theater door de Russische bezettingsautoriteiten wordt gepresenteerd als een ‘wedergeboorte’, maar voormalige acteurs klagen dat het een ‘dans op de botten’ is. Voor het Kremlin is de wederopbouw van Marioepol een showcase van zijn regering in de bezette gebieden van Oekraïne. Echter, het Russische toezicht heeft geleid tot arrestaties, verbanning van critici en inbeslagname van eigendommen, waardoor duizenden Oekraïners hun appartementen zijn kwijtgeraakt.
De afgelopen twee jaar hebben de bezettende autoriteiten gewerkt aan de renovatie van het theater, dat compleet verwoest was. Een fotograaf uit Marioepol, Jevgeni Sosnovsky, die met het theater heeft gewerkt maar naar Kiev is verhuisd, noemt de reconstructie cynisch en vindt dat er een monument ter nagedachtenis aan de slachtoffers zou moeten komen in plaats van een uitgaansgelegenheid.
Bij de bomaanslagen op theaters zijn zeker twaalf doden gevallen, maar het werkelijke aantal slachtoffers ligt waarschijnlijk hoger. Rusland ontkende het theater te hebben geraakt en beweerde dat de schade was veroorzaakt door een explosie in het gebouw, maar onafhankelijke onderzoeken tonen aan dat Russische luchtbommen verantwoordelijk waren. Amnestie Internationaal beschouwt de aanval als een oorlogsmisdaad.
Ondanks de controverses zijn sommige acteurs uit Marioepol gebleven en werken ze samen aan de heropening van het theater. De Russische autoriteiten hebben echter een nieuwe directeur aangesteld en hebben veel Oekraïense burgers hun woningen ontnomen. Vladimir Poetin heeft een decreet ondertekend dat autoriteiten in bezette gebieden toestaat leegstaande huizen in beslag te nemen, waardoor duizenden appartementen als ‘zwerfdieren’ worden aangemerkt.
De wederopbouw van Marioepol door Rusland heeft geleid tot een verdere russificatie van de stad, waarbij de culturele en historische identiteit van de Oekraïense bevolking wordt bedreigd. Het theater van Marioepol, dat ooit symbool stond voor creativiteit en vrijheid, wordt nu gebruikt als politiek instrument door de bezettende autoriteiten.





























































