Griekenland heeft een aanzienlijk strategisch voordeel op het gebied van transportnetwerken ten opzichte van grote havens zoals Hamburg, Rotterdam of Antwerpen: de mogelijkheid van meerdere interconnecties. Om dit voordeel volledig te benutten, moet het land echter gebruik maken van al zijn havens en zijn opties versterken, waarbij het moet streven naar een sterker en multidimensionaal Europees netwerkplatform dan alleen een eenvoudig transportknooppunt.
Wolfgang Lehmacher, voormalig hoofd van Supply Chain and Transport Industries van het World Economic Forum (WEF), benadrukte deze schattingen vanuit Thessaloniki tijdens de 26e pan-Helleense supply chain-conferentie, georganiseerd door de Hellenic Logistics Company of Northern Greece (EELBE). Hij wees erop dat Griekenland zich op een strategische locatie bevindt tussen de routes die het Midden-Oosten, Afrika, Europa en Rusland met elkaar verbinden.
Lehmacher beschreef Griekenland als een knooppunt met meerdere opties zoals Thessaloniki in het noorden, Alexandroupolis in het oosten en Patras in het westen. Hij benadrukte dat het land moet streven naar een gevarieerd netwerk en niet alleen moet focussen op de ontwikkeling van Piraeus. Hij noemde Singapore en China als voorbeelden van landen die met succes internationale netwerken hebben opgebouwd door gebruik te maken van meerdere havens en nieuwe mogelijkheden te verkennen.
De heer Lehmacher benadrukte ook het belang van gedurfde digitalisering van transportnetwerken en het belang van een visie die ook de geografische buren van Griekenland omvat. Hij concludeerde dat het raam van Griekenland naar de toekomst wijd open staat en dat het land alleen maar bereid, moedig, creatief en collaboratief genoeg moet zijn om de nodige keuzes te maken.
Het is duidelijk dat Griekenland een uniek strategisch voordeel heeft als het gaat om transportnetwerken, en het is aan het land om deze positie te benutten en uit te groeien tot een belangrijk Europees netwerkplatform. Met de juiste visie en samenwerking kan Griekenland zijn potentieel als logistiek knooppunt maximaliseren en een belangrijke speler worden in de supply chain-industrie.





























































