Een Russische kapitein van een vrachtschip wordt beschuldigd van moord door grove nalatigheid na een tragisch incident in de Noordzee. Het vrachtschip, genaamd Solong, botste met de olietanker Stena Immaculate voor de kust van East Yorkshire. Als gevolg van de botsing kwam een bemanningslid van de Solong, de 38-jarige Mark Angelo Pernia uit de Filipijnen, om het leven.
De kapitein van de Solong, Vladimir Motin, is afkomstig uit St. Petersburg, Rusland, en werd vastgehouden om voor de rechter te verschijnen. De autoriteiten in Groot-Brittannië proberen nog steeds de exacte oorzaken van het incident vast te stellen. Het onderzoek wijst uit dat de Solong onderweg was van Grangemouth naar Rotterdam en dat er regelmatig lucht-surveillancevluchten werden uitgevoerd om de schepen te volgen.
Gelukkig werd er na de botsing geen grote vervuiling waargenomen in de Noordzee. De kustwacht meldde dat er alleen kleine periodieke vuurzakken waren in de Solong, die geen reden tot bezorgdheid vormden. De 23 bemanningsleden van de Stena Immaculate, die Amerikanen zijn, zijn momenteel in Grimsby en zullen naar verwachting op een later tijdstip gerepatrieerd worden.
Het Naval Accident Investigation Branch (MAIB) in Groot-Brittannië is belast met het onderzoek naar het incident. De tragische gebeurtenis heeft geleid tot beschuldigingen van moord door grove nalatigheid tegen de Russische kapitein, die nu officieel de schuld krijgt van het fatale ongeluk in de Noordzee.