Er werd verwacht dat een voedsel dat een wereldwijd fenomeen is, verschillende soorten vergelijkbare producten en imitaties zou creëren. In het geval van de chocolade van Dubai besloten echter een onbewuste imitaties te creëren met onveilige materialen voor consumptie.
Het verhaal is bekend. De Britse Epiphany Sarah Hamunda tijdens haar zwangerschap in 2022 voelde een … traag voor iets dat Tahini, Pistache en Crisp Kadifi bevat. Samen met haar man met wie ze in Dubai wonen, creëerden ze een chocoladereep met deze materialen die dachten dat het commercieel kon staan en een bedrijf opzetten om het op de markt te promoten.
De bar heette “Can’t Get Knafeh It” en via een slimme promotiestrategie via sociale media en verkopen door de toepassing van Deliver op specifieke tijden en in beperkte hoeveelheid chocolade die algemeen bekend werd als “Dubai Chocolate” heeft enorme populariteit gewonnen.
Veel bedrijven en supermarkten, restaurants, patisseriewinkels en supermarkten over de hele wereld proberen het originele recept te kopiëren of hun eigen versies van Dubai’s Chocolate te maken. De bevindingen van het onderzoek uitgevoerd door het Bureau of Chemical and Veterinary Research (CVUA) in Duitsland in acht producten die imitaties zijn van Dubai -chocolade geïmporteerd uit de Verenigde Arabische Emiraten en Turkije betreft.
Onderzoek heeft sporen van palmolie geïdentificeerd die een lage kostenolie is met een hoog verzadigd vetgehalte, dat al lang in verband wordt gebracht met gezondheidsproblemen zoals hartaandoeningen. Het werd zelfs gevonden in deze producten vervormde palmolie die de vorming van de 3-MCPD veroorzaakte, een gevaarlijke verbinding waarvan werd aangenomen dat het carcinogeen was bij mensen. In totaal bevatten zes van de acht bars 3-MCPD, die voornamelijk wordt gevormd wanneer verfijnde groentevetten en oliën zoals palmolie.
Ook waren er esters van zoete vetzuren die afbreken in 3-MCPD en glycidol, een andere verbinding beschreven als “mogelijk carcinogeen”. Leidinggevenden van de competente voedselveiligheidsdiensten zeggen dat consumenten moeten controleren of de Dubai -chocolade die ze kopen een juridisch product is, of ze labels hebben die de ingrediënten aangeven zoals ze zouden moeten en in het algemeen goedkope imitaties vermijden die geen certificering hebben.