De Amerikaanse president Donald Trump heeft aangekondigd dat eigenaren en reders van schepen die in China zijn gebouwd, nieuwe tarieven zullen moeten betalen wanneer ze in Amerikaanse havens worden aangemeerd. Deze tarieven zullen geleidelijk toenemen over een periode van 180 dagen. De maatregel geldt ook voor schepen die niet in China zijn gebouwd en zal tot vijf keer per schip per jaar worden toegepast.
De tarieven zullen ook specifieke kosten omvatten voor schepen die voertuigen of vloeibaar aardgas vervoeren. De Amerikaanse handelsvertegenwoordiger (USTR) heeft aangegeven dat deze actie wordt ondernomen om de Amerikaanse scheepsbouwindustrie te ondersteunen en te reageren op de praktijken van China die de maritieme sector domineren.
Voormalig president Joe Biden gaf de USTR de opdracht om de oneerlijke praktijken van China op het gebied van scheepsbouw en maritiem transport te onderzoeken. Deze maatregel komt op een moment van toenemende handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China.
De Amerikaanse scheepsbouwindustrie is de afgelopen decennia langzaam afgenomen, met Azië, vooral China, die nu de wereldwijde scheepsbouwsector domineert. Meer dan 95% van alle schepen worden gebouwd in Aziatische landen, volgens de Verenigde Naties.
De aankondiging van de tarieven komt te midden van toenemende spanningen tussen de Verenigde Staten en China op handelsgebied. Trump heeft ook gesprekken aangekondigd over mogelijke tariefovereenkomsten met de Europese Unie.
In een tijd waarin de wereldwijde scheepsbouwsector wordt gedomineerd door Azië, met name China, is het duidelijk dat de Verenigde Staten proberen hun positie in de sector te versterken. Het is afwachten hoe China zal reageren op deze nieuwe tarieven en welke gevolgen dit zal hebben voor de internationale handel.