Donald Trump heeft geëist dat het Panamakanaal wordt teruggegeven aan de VS als Panama het kanaal niet beheert op een manier die hem aanstaat. Trump beschuldigde het Centraal-Amerikaanse land ervan buitensporige tarieven te hanteren voor het gebruik van de cruciale scheepvaartroute die de Atlantische en Stille Oceaan met elkaar verbindt.
“De tarieven die Panama rekent zijn belachelijk, vooral gezien de buitengewone generositeit die de VS aan Panama heeft getoond,” schreef Trump zaterdagavond op zijn platform Truth Social. “Deze complete afzetterij van ons land stopt per direct…”
Trump waarschuwde ook dat hij niet zal toestaan dat het kanaal in “verkeerde handen” valt. Hij leek hierbij te wijzen op mogelijke Chinese invloed, door te stellen dat het kanaal niet door China beheerd mag worden. Trump noemde het Panamakanaal een “vitale nationale troef” voor de VS, die “cruciaal” is voor zowel handel als nationale veiligheid.
Reactie van Panama
De Panamese president, José Raúl Mulino, reageerde fel op Trump’s uitspraken en benadrukte dat de tarieven niet overdreven zijn en dat de soevereiniteit van Panama niet ter discussie staat. “Elke vierkante meter van het Panamakanaal en de omliggende zones is onderdeel van Panama, en dat zal zo blijven,” zei Mulino zondag in een videoboodschap op Twitter/X.
Historische context
Trump’s opmerkingen komen 25 jaar nadat de VS volledige controle over het kanaal overdroeg aan Panama. Dit gebeurde na de Torrijos-Carter Verdragen, die in 1977 werden onderhandeld door president Jimmy Carter. Deze verdragen gaven Panama zeggenschap over het kanaal, terwijl de VS het recht behield om de neutraliteit ervan te verdedigen.
Het kanaal, voltooid door de VS in 1914, is nog steeds grotendeels afhankelijk van Amerikaans gebruik; ongeveer driekwart van de vracht die door het kanaal gaat, is van Amerikaanse oorsprong. China is de op een na grootste gebruiker en beheert via een bedrijf in Hongkong twee van de vijf havens nabij het kanaal.
Problemen met het kanaal
Een aanhoudende droogte heeft de capaciteit van het kanaal om schepen te verplaatsen ernstig beperkt. Volgens de Panamakanaalautoriteit is het aantal scheepstransits in het afgelopen fiscale jaar met 29% gedaald, van 14.080 naar 9.944. Deze verstoringen hebben bijgedragen aan wereldwijde problemen in de toeleveringsketen.
Trump suggereerde dat het kanaal gevaar loopt om in verkeerde handen te vallen, waarbij hij opnieuw benadrukte dat China geen zeggenschap over het kanaal mag krijgen. “Het werd niet gegeven voor het voordeel van anderen, maar als een teken van samenwerking tussen ons en Panama,” schreef hij.
Alternatief uit Nicaragua
De uitspraken van Trump komen terwijl de Nicaraguaanse president, Daniel Ortega, plannen heeft onthuld voor een alternatieve interoceanische waterweg van 445 kilometer. Ortega presenteerde dit project aan Chinese investeerders en benadrukte dat het een alternatief kan bieden voor het steeds complexere proces om door Panama te varen.
Panama heeft aangekondigd dat er binnenkort een formele reactie zal komen op Trump’s opmerkingen. Ondertussen lijkt het diplomatieke en economische debat rondom het Panamakanaal verder te escaleren.