NAVO heeft aangekondigd de militaire aanwezigheid in de Oostzee te versterken, terwijl Estland een patrouilleschip heeft gestuurd om de Estlink1 onderzeese stroomkabel te beschermen. Dit gebeurde nadat Rusland werd beschuldigd van sabotage aan de hoofdkabel in de Finse Golf.
Het schip Eagle S wordt ervan verdacht de Estlink 2-kabel te hebben beschadigd. Finse kustwachters hebben het olietankerschip aan boord genomen en naar Finse wateren begeleid.
De EU noemde het schip onderdeel van “Ruslands schaduwvloot” en bestempelde het incident als “de laatste in een reeks van vermoedelijke aanvallen op kritieke infrastructuur”.
Estland zet in op beveiliging
De Estlandse minister van Defensie, Hanno Pevkur, kondigde aan dat het patrouilleschip Raju vrijdagochtend was vertrokken om de Estlink1-kabel te bewaken. “Het doel is ervoor te zorgen dat er niets met de kabel gebeurt en dat onze kritieke verbinding met Finland operationeel blijft,” vertelde Pevkur op de Estlandse publieke radio.
De Finse president, Alexander Stubb, sprak met NAVO-secretaris-generaal Mark Rutte, die later op sociale media aankondigde dat NAVO haar aanwezigheid in de Oostzee zou versterken. Hoewel specifieke details ontbreken, benadrukte de alliantie waakzaam te blijven en verdere steun te verlenen.
NAVO-versterkingen en Artikel 4
Estland en Finland, beide NAVO-lidstaten, overwegen om Artikel 4 van het NAVO-verdrag in te roepen. Dit artikel voorziet in overleg tussen lidstaten wanneer een lid zich bedreigd voelt.
Estlandse premier Kristen Michal zei tegen lokale media dat Estland versterkingen van de NAVO in de vorm van een vloot zou willen ontvangen om als afschrikking te dienen.
Schade en herstel
De schade aan de Estlink 2 heeft geleid tot een aanzienlijke vermindering van de stroomvoorziening in Estland. Volgens een eerste beoordeling van het Finse bedrijf Fingrid zullen de reparaties aan de kabel duren tot juli 2025.
Dit incident is het derde in iets meer dan een maand in de Oostzee. Eerder werden twee datakabels doorgesneden: de Arelion-kabel tussen Gotland en Litouwen op 17 november, en de C-Lion 1-kabel tussen Helsinki en Rostock.
Een Chinees schip, de Yi Peng 3, wordt verdacht van het beschadigen van deze kabels door het ankeren boven deze infrastructuur. In oktober veroorzaakte een ander Chinees schip schade aan een onderzeese gaspijpleiding tussen Finland en Estland.
Schaduwvloot en EU-maatregelen
De schepen Yi Peng 3 en Eagle S maken volgens de EU mogelijk deel uit van een “schaduwvloot” waarmee Rusland sancties probeert te omzeilen. De EU werkt aan sancties tegen deze schaduwvloot vanwege de risico’s voor veiligheid en milieu.
Finse autoriteiten hebben bevestigd dat de Eagle S een anker miste toen het schip werd geïnspecteerd na het incident.
Beveiliging en toekomst
Hoewel de Estlandse premier benadrukte dat de stroomvoorziening veilig blijft dankzij noodstroomcentrales, erkende hij dat het onmogelijk is om elk vierkante meter van de zeebodem voortdurend te beschermen.
De recente incidenten benadrukken de noodzaak van verhoogde waakzaamheid en samenwerking binnen de regio om kritieke infrastructuur te beschermen tegen toekomstige aanvallen.