Videogames zijn al jarenlang een populaire vorm van vermaak, maar de vraag blijft of virtual reality (VR) eindelijk een doorbraak zal maken in de industrie. Ondanks technologische vooruitgang blijven veel gamers vasthouden aan traditionele manieren van spelen: op een scherm met een controller in de hand.
Volgens professor Cathy Craig, CEO van het technologiebedrijf Incisiv, zou VR dit patroon kunnen doorbreken door gaming te combineren met beweging en fysieke activiteit.
Gaming en beweging samenbrengen
Craig, gespecialiseerd in perceptie en beweging, legt uit dat de kracht van VR ligt in het gebruik van beweging als spelbesturing in plaats van traditionele controllers. Haar bedrijf heeft recent Dodgecraft ontwikkeld, een VR-game die spelers aanmoedigt te bewegen door obstakels te ontwijken en reactiesnelheid te trainen.
“Bij sporten zoals rugby en voetbal zijn reactiesnelheid en evasieve bewegingen essentieel,” zegt Craig. “Met VR kun je deze vaardigheden trainen zonder fysieke tegenstanders nodig te hebben.”
De inspiratie voor Dodgecraft kwam uit haar onderzoek met Ulster Rugby, waarin VR werd ingezet om tackles en andere bewegingen te analyseren en verbeteren.
Kosten en technologie als obstakels
Een van de grootste barrières voor VR is de kostprijs. Hoewel geavanceerde VR-headsets enkele duizenden euro’s kunnen kosten, zijn er goedkopere alternatieven beschikbaar voor minder dan 500 euro. “De technologie wordt beter en betaalbaarder,” zegt Craig. “Met verbeterde sensoren en de mogelijkheid om beweging nauwkeurig in gameplay te integreren, komt VR steeds dichter bij mainstreamgebruik.”
Craig verwacht ook verdere innovaties, zoals voetcontrollers, die nieuwe dimensies kunnen toevoegen aan VR-ervaringen.
Fitness en Esports
VR heeft het potentieel om gaming en fitness te combineren. James Stafford van Incisiv noemt VR de perfecte mix van gaming en fysieke training. “Met Dodgecraft kun je sportieve vaardigheden verbeteren, zoals wendbaarheid en reactiesnelheid, terwijl je plezier hebt.”
Dit sluit aan bij de bredere trend van gamification in fitness, waarbij fysieke activiteit wordt geïntegreerd in spelelementen. Zo zijn er al virtuele vechtsporttoernooien gehouden ter voorbereiding op de eerste Esports Olympics in 2025.
Gaming in beweging
Voor ouders die zich zorgen maken over schermtijd, biedt VR een aantrekkelijk alternatief. In plaats van passief gamen op de bank, kunnen kinderen fysieke activiteit combineren met schermtijd. “Het maximaliseert de voordelen van schermtijd,” stelt Stafford.
Met ongeveer 40 videogamebedrijven in Noord-Ierland en een jaarlijkse bijdrage van £6 miljard aan de Britse economie, blijft de gamingindustrie groeien. VR zou wel eens de volgende grote stap kunnen zijn in deze evolutie.
De vraag blijft: zal VR eindelijk de dominante vorm van gaming worden? Met betaalbare technologie, innovatieve spellen en de integratie van beweging lijkt de toekomst voor VR veelbelovend.